Ummi Kan Keluarga 

Cerita dalam kereta petang semalam. Macam biasa, Cik Qila jemput anak-anak balik sekolah.

Syahmi : Ummi, kawan abang kan ummi ramai tinggal kat surau tu ummi. Surau Al-Amin.

Alisya : Aah ummi. Kawan saya pun ramai yang duduk Putrajaya. Diorang duduk kat presint-presint.

Ummi : Memang lah akak, abang. Kawan-kawan abang akak ramai duduk Putrajaya, sekolah kat Putrajaya. Kita ni je yang duduk luar Putrajaya tapi sekolah kat sini.

Alisya : Kenapa diorang duduk sini?

Ummi : Ye lah, mak ayah diorang kerja sini, banyak pejabat-pejabat kerajaan, dah tinggal sini, sekolah pun kat sinilah.

Syahmi : Tu lah ummi. Masa tu abang jumpa ramai kawan abang. Sebab kitorang solat maghrib kat surau masa tu. Pakai baju sekolah pulak tu.

Ummi : Kenapa boleh solat maghrib kat surau tu?

Syahmi : Abah la, bawak kitorang pergi pasar jalan-jalan balik dari sekolah. Mama pun ada. Tak sempat naj balik rumah, solat kat situ. Sekali nampak ramai kawan abang.

Alisya : Aah ummi. Abah bawak jalan pergi pasar. Masa tu satu keluarga pergi kecuali ummi.

Ummi : (Saja nak tanya soalan nakal) Emm, ummi ni keluarga tak?

Syahmi & Alisya serentak jawab : Keluarga..

Dan ummi pun senyum di sebalik niqab. 😊😊

Alhamdulillah. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang engkau dustakan?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s