7 Makanan Tinggi Kalsium Untuk Kekuatan Tulang

Teks : Aqilah Rohizad                                                                                                                             

Foto : Aqilah Rohizad, Google, Shaklee Today 

Tulang adalah rangka badan kita yang membantu kita untuk berdiri dan bergerak serta melindungi organ di dalam tubuh. Selain daripada itu, tulang juga menjadi tempat simpanan mineral-mineral penting. Tulang juga adalah struktur asas badan kita dan penjagaan tulang yang betul adalah penting untuk memastikan kita terus sihat dan kekal muda walaupun meningkat usia.

Tulang tumbuh dan berubah sepanjang hidup kita. Bagaimana tulang berubah? Badan kita akan menggantikan tulang yang rosak dan membina tulang baru. Perubahan ini dapat dilihat sejak bayi dan sehinggalah kita meningkat dewasa. Walaubagaimanapun, selepas mencapai jisim tulang optimum di umur yang tertentu, tulang tidak dapat dibina lagi bahkan badan akan makin kehilangan jisim tulang. Apabila jisim tulang mula berkurangan, kita akan terdedah dengan penyakit tulang seperti osteoporosis.

Seorang individu dewasa disarankan untuk mengambil 1000mg kalsium sehari, manakala kanak-kanak dan remaja di bawah usia 18 tahun memerlukan 1300mg kalsium sehari. Bagi individu berusia lebih 50 tahun pula disarankan untuk mengambil sekurang-sekurangnya 1200mg sehari.  Bagaimana pula dengan ibu hamil dan menyusu? Golongan ini juga disarankan untuk mengambil sehingga 1200mg kalsium sehari. 

Selain daripada kesihatan tulang, kalsium juga bermanfaat untuk mengaktifkan saraf, melancarkan peredaran darah, membantu pengecutan otot, mengurangkan simptom PMS seperti perut kembung, “period cramp”, kembung air dan “mood swing”. 

Bagaimana Untuk Membina Tulang Yang Sihat?

Kalsium memainkan peranan penting dalam pembinaan dan kekuatan tulang. 99% kalsium di dalam badan sebenarnya disimpan di dalam tulang. Akan tetapi, kalsium sahaja tidak mampu untuk membina tulang yang kuat. Oleh itu, kalsium perlu dibantu oleh beberapa mineral penting yang menyokong penghasilan tulang yang kuat. Gabungan kalsium dan mineral ini akan membentuk kristal keras yang akan memberikan tulang kita kekuatan dan struktur yang diperlukan. 

Selain daripada kalsium dan mineral, gaya hidup yang sihat juga membantu pertumbuhan tulang yang lebih baik. Senaman yang kerap memainkan peranan penting dalam meningkatkan ketumpatan tulang dan mengelakkan tulang rapuh apabila kita semakin dewasa. Senaman “weight-bearing” berimpak tinggi adalah antara senaman yang terbaik untuk kekuatan tulang. 

Kajian telah menunjukkan bahawa merokok meningkat risiko tulang retak dan sekiranya itu berlaku, menyebabkan proses pemulihan menjadi agak perlahan. Jadi, berhentilah merokok untuk kesihatan tulang. Pengambilan alkohol yang berlebihan juga menyumbang kepada osteoporosis dan proses pemulihan yang perlahan. 

mineral untuk tulang
Mineral penting untuk kesihatan tulang

Makanan Tinggi Kalsium

1. Susu merupakan sumber kalsium yang paling popular. Anda boleh memilih untuk minum susu tepung, susu dipasteur atau susu yang diperah segar dari lembu atau kambing. Terdapat pelbagai jenama susu di pasaran mengikut jenis, perisa dan kaedah penstoran yang boleh dipilih. 

Susu
Susu

2. Sayur-sayuran hijau. Sayuran hijau seperti bayam, brokoli, bok choy dan “collard greens” tidak hanya kaya dengan kalsium tetapi juga mempunyai nutrien lain seperti vitamin A. Brokoli juga mempunyai dua kali lebih vitamin C daripada buah oren.

sayur hijau
Sayur-sayuran hijau

3. Buah tin. Dalam Bahasa Inggeris, buah tin dipanggil “figs” dan juga telah disebut di dalam Al-Quran. Setengah cawan buah tin kering mengandungi 121mg kalsium. Selain itu, buah tin turut mengandungi magnesium yang membantu dalam fungsi otot. 

buah tin
Buah tin

4. Buah oren. Siapa tahu buah oren juga mengandungi kalsium? Sebiji oren bersaiz besar mengandungi 74 mg kalsium manakala secawan jus oren mengandungi 27 mg kalsium. 

orange.jpg
Buah oren

5. Ikan sardin. Ya, ikan sardin di dalam tin beserta tulangnya kaya dengan kalsium, vitamin B12, dan vitamin D. 

ikan sardin
Ikan Sardin

5. Ikan salmon. Jika anda tidak berkemampuan untuk membeli ikan salmon segar yang harganya boleh menjangkau RM 20-RM 30 sepotong, ikan salmon dalam tin boleh dijadikan alternatif sumber kalsium. Separuh tin ikan salmon boleh membekalkan 232 mg kalsium.

ikan salmon
Ikan salmon

7. Bendi. Percaya tak selain daripada membekalkan 82mg kalsium untuk secawan bendi, sayur hijau ini juga mempunyai vitain B6 dan folate. 

sayur bendi
Bendi

OSTEMATRIX SHAKLEE

Untuk memastikan keperluan harian kalsium, magnesium, Vitamin D dan mineral lain yang penting untuk tulang dipenuhi, Shaklee telah memperkenalkan Ostematrix yang turut dilengkapi dengan Zink, Boron, Mangan dan Kuprum. 1 caplet Ostematrix membekalkan 250mg kalsium dalam bentuk Kalsium Karbonat, Kalsium Sitrat dan Kalsium Sitrat Malate. 

oste-matrix

Selain menguatkan tulang, Ostematrix juga membantu untuk memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas, melegakan stres, memperbaiki masalah haid, dan mengurangkan hiperaktiviti dalam perut dan sakit gastrik. 

Nak dapatkan supplemen khas untuk penjagaan tulang? Hubungi Cik Qila sekarang di

WHATSAPP : 6017-264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health 

Ingin beli secara online melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah.

esellshaklee

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s