Tak Suka Makan Asid Folik Semasa Hamil? Ini Akibatnya.

Teks: Aqilah Rohizad

Gambar : Google

Para pengamal perubatan sering menyarankan kepada ibu-ibu yang sedang dalam proses untuk hamil (try to conceive, TTC) mengamalkan pengambilan Asid Folik sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum hamil. Apabila telah disahkan hamil, ibu-ibu digalakkan pula untuk terus amalkan Asid Folik sehingga kandungan berusia 3 bulan. 

Mengapa penting sangat Asid Folik ni? Pernah Cik Qila terbaca satu komen di group Fesbuk ibu-ibu hamil. Katanya tak mahu makan Asid Folik yang Klinik Kesihatan bekalkan sebab baunya busuk. Tak lalu di tekak. Dan akhirnya Asid Folik tu masuk ke tong sampah. Rugi tau. Kalau tak lalu dan tak mahu makan ubat-ubatan percuma yang diberikan kerajaan, setidak-tidaknya, pulangkan semula ke Klinik Kesihatan. Atau bagitahu siap-siap pada doktor atau nurse yang korang tak mahu ubat. Sekurang-kurangnya tidaklah ubat tu dibazirkan begitu saja. Tapi tahukah ibu-ibu kepentingan Asid Folik kepada bayi dalam kandungan?

Spina Bifida

Ibu-ibu pernah dengar Spina Bifida? Spina Bifida adalah satu bentuk kecacatan tulang belakang yang berlaku apabila tiub neural tidak berkembang dengan betul semasa kehamilan. Apabila ini berlaku, saraf tunjang seakan mempunyai bukaan atau “gap” di antara vetebra dan tidak tertutup sepenuhya. Ini juga menyebabkan saraf tunjang dan saraf-saraf lain pada bayi gagal untuk tumbuh sepenuhnya.

Jenis-jenis Spina Bifida

Terdapat 3 jenis Spina Bifida iaitu:

  1. Spina Bifida Okulta
  2. Mielomeningosele
  3. Spina Bifida meningolese

 

spina bifida
Jenis-jenis Spina Bifida

 

Spina Bifida Okulta 

Spina-Bifida-Occulta-Symptoms
Spina Bifida Okulta

 

Spina Bifida Okulta atau spina bifida tersembunyi merupakan jenis yang paling biasa berlaku dan yang paling ringan. Bagi kes spina bifida okulta, terdapat jarakan (“gap”) kecil di antara vetebra pada tulang belakang. Kebanyakan mereka yang mempunyai spina bifida okulta mempunyai simptom-simptom yang ringan atau tiada simptom langsung dan sebahagian besar daripada mereka tidak sedar mereka sebenarnya mempunyai penyakit spina bifida okulta. 

Tanda-tanda seseorang itu mungkin mempunyai masalah spina bifida okulta adalah tumbuh rambut atau tanda lahir pada belakang badan. Ada juga yang mempunyai tanda seperti kerutan kulit yang seolah-olah menunjukkan sedikit jarak di antara vetebra. 

Mielomeningosele (Myelomeningocele)

myelomeningocele
Myeolomeningocele

Ini adalah jenis spina bifida yang paling serius. Jarakan atau “gap” di antara vetebra di tulang belakang terlalu besar menyebabkan cecair keluar melaluinya dan membentuk benjolan berupa cyst atau pundi yang diselaputi kulit yang biasanya boleh dilihat di belakang badan. Cyst ini mengandungi tisu dan saraf. Saraf tunjang pula rosak atau tidak terbentuk dengan sempurna. Bayi yang mengalami spina bifida jenis ini biasanya mengalami kerosakan saraf atau kelumpuhan pada bahagian-bahagian tertentu. Ini bergantung kepada di mana cyst tersebut berada. Bayi ini juga berkemungkinan tidak mampu mengawal kencing atau tidak mampu untuk berjalan. Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami spina bifida jenis ini juga mengalami hydrocephalus, iaitu cecair di sekeliling otak tidak dapat disalurkan ke dalam aliran darah. Beberapa bahagian otak menjadi rosak sebelum bayi dilahirkan, lantas menghalang cecair tersebut daripada keluar dengan sempurna. Tekakan yang meningkat memampatkan lagi otak. 

Meningosele

meningocele1
Meningosele

 

Spina bifida jenis ini kurang serius berbanding mielomeningosele dan merupakan jenis spina bifida yang paling jarang berlaku. Dalam spina bifida jenis ini, terdapat satu cyst yang akan menyelaputi membran dan boleh pecah dengan mudah. 

Adakah Spina Bifida Sering Terjadi?

Statistik mendapati bahawa 5% – 10% daripada populasi dunia mungkin menghidapi spina bifida tanpa mereka sedari. Dan risiko seseorang bayi untuk menghidap spina bifida jenis miolomeningosele adalah 1:1000. 

Spina bifida ini boleh dikenalpasti sejak bayi masih lagi di dalam kandungan sama ada melalui ujian imbasan ultrasound atau melalui ujian darah. Apabila lahir, bayi yang mengalami spina bifida ini akan menjalani proses pembedahan segera untuk menutup “gap” yang terdapat di antara vetebra. Selalunya, pembedahan akan dilakukan dalam tempoh dua hari selepas lahir. Ada juga para dokro yang tidak melakukan pembedahan, tetapi membiarkan kawasan “gap” itu untuk sembuh dengan sendiri. Dengan perembangan teknologi semasa, doktor mampu untuk melakukan pembedahan ke atas bayi spina bifida semasa di dalam kandungan. Akan tetapi, pembedahan sebegini amat jarang dilakukan. Manakala bagi bayi yang mengalami hydrocephalus pula, doktor akan memasukkan sejenis tiub untuk mengeluarkan cecair berlebihan daripada otak ke abdomen. 

Membayangkannya saja dah susah hati kan? Itu kita yang dewasa. Macam mana pula dengan bayi yang tak tahu apa-apa? Bayangkan ituadalah anak kita? Bagaimana kita sebagai ibu, dapat elakkan perkara ini daripada berlaku?

Bolehkah Spina Bifida Dicegah?

Ibu-ibu hamil digalakkan untuk mengambil asid folik, atau vitamin B9, yang juga dikenali sebagai folate untuk mencegah kecacatan tiub neural atau Spina Bifida. Folate boleh didapati secara semulajadi daripada sayuran hijau, tetapi suhu yang panas seringkali memusnahkan vitamin penting ini. 

Disebabkan Spina Bifida boleh terjadi sejak awal kehamilan, dan sering kali ibu-ibu hanya menyedari mereka hamil setelah 4 – 8 minggu, kebanyakan doktor menyarankan supaya mereka mengambil asid folik lebih awal.  Iaitu sewaktu merancang kehamilan lagi. 

Centers for Disease Contorl and Prevention  (CDC) Amerika Syarikat melaporkan wanita yang mengambil dos asid folik yang disarankan setiap hari bermula sekurang-kurangnya sebulan sebelum merancang untuk hamil dan sepanjang trimester pertama kehamilan dapat mengurangkan risiko bayi mereka mengalami Nueral Tube Disease atau Spina Bifida sebanyak 70%. 

Sesetengah kajian juga mendapati pengambilan asid folik mampu merendahkan risiko bayi mengalami kecatatan lain sperti bibir sumbing, lelangit sumbing, dan beberapa jenis kecacatan jantung. Asid folik juga mampu mengurangkan risiko preeklampsia, yang sering melanda 5% daripada wanita hamil. 

Berapakah Dos Asid Folik Yang Sesuai Untuk Wanita Hamil?

Pakar menyarankan pengambilan asid folik sebanyak 400 microgram (mcg) sehari bermula seawal sebulan dari waktu merancang untuk hamil.  Tapi, kebanyakan kehamilan sebenarnya tidak dirancag, lagi-lagi pengantin abru. Tiba-tiba dua bulan lepas kahwin, dapat tau pregnant, dan tak pernah tahu pun akan kesedaran untuk ambil asid folik. Macam mana? Disebabkan itulah CDC, Jabatan Kesihatan Awam U.S, American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG), dan ramai pakar-pakar lain menyarankan semua wanita yang dalam usia sesuai untuk hamil, mengambil 400 mcg asid folik setiap hari. Ada juga kumpulan pengkaji yang menyarankan pengambilan sehingga 600mcg asid folik setiap hari selepas disahkan hamil. 

Wanita yang mempunyai masalah obesiti juga mempunyai risiko bayi mereka mengalami spina bifida. Oleh itu, doktor mungkin akan menyarankan supaya dos asid folik bagi kes sebegini dilebihkan. Sekiranya seseorang ibu itu pernah melahirkan anak yang mengalami spina bifida, doktor mungkin menyarankan dos sehingga 4,000 mcg asid folik sehari. Jika ibu itu sedang hamil anak kembar, dos asid folik yang diperlukan mungkin sehingga 1,000 mcg sehari. Apa pun, perbincangan lanjut dengan para doktor adalah sangat-sangat disarankan. 

Bagi ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang mengalami Spina Bifida, bolehlah mendapatkan khidmat sokongan daripada Persatuan Spina Bifida Malaysia.

Bagaimana Shaklee Membantu? 

b-complex_transparent

B Complex Shaklee didatangkan dengan Asid Folik yang memang sesuai diambil oleh setiap wanita. Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar kebolehserapan yang sangat tinggi dan berkualiti. Ini kerana, asid folik semula jadi tidak mudah diserap oleh tubuh dan hampir 99% asid folik di pasaran bersifat sintetik.

B Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B kompleks untk mendapatkan keseimbangan dan keberkesaan yang sempurna. Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin bersifat larut air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem perkumuhan. Oleh itu, sangat penting untuk kita mengambil vitamin B-kompleks setiap hari. 

Manfaat bagi kesuburan adalah:

  • Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak dan tulang belakang (spina bifida) pada bayi dalam kandungan
  • Wanita yang sedang merancang untuk hamil digalakkan mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik setiap hari. Kemudian, teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama dalam kehamilan. 

Bagi mendapatkan keperluan nutrien yang lengkap sepanjang tempoh kehamilan, Cik Qila amat galakkan supaya ibu-ibu mengambil Set Lengkap Kehamilan. Bukan saja asid folik, zat besi, kalsium, DHA dan Omega-3, Vitamin C, Zink dan pelbagai lagi keperluan nutrien dapat dipenuhi. Sebagai ibu, semestinya kita akan cuba bagi yang terbaik untuk anak-anak kan?

Nak dapatkan produk B Complex atau Set Kehamilan Shaklee daripada Cik Qila atau nak bertanya cara jadi ahli Shaklee dengan percuma? Hubungi Cik Qila di:

WHATSAPP : 017-264 4198

Facebook : Aqilah Rohizad

FB Page : In Love With Your Health 

Ingin dapatkan B Complex melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah 

esellshaklee

PENAFIAN : PRODUK YANG DISEBUT DALAM BLOG/LAMAN WEB INI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN UNTUK TUJUAN DIAGNOSIS, MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s