TTC : Jaga Pemakanan Sejak Dari Mula

Bagi pasangan suami isteri yang sedang cuba untuk hamil atau TTC, selain daripada menjalani rawatan kesuburan, mereka juga perlu mengamalkan diet yang sihat untuk meningkatkan peluang mereka untuk hamil. Tak percaya? Okay, rasanya semua tahu yang badan kita ini terdiri daripada pelbagai sel. Kulit, rambut, mata, organ dalaman kita semuanya bermula daripada sel. Bagi seorang wanita, sel terpenting dalam tubuh badannya untuk hamil tentulah ovum atau telur. Manakala bagi seorang lelaki pula, sperma yang sihat diperlukan untuk mensenyawakan telur. Selalunya bila seorang wanita itu hamil, barulah mula nak jaga pemakanan, mak-mak dan kawan-kawan bagi bermacam nasihat supaya kandungan terjaga. Oleh itu, prinsip yang sama juga perlu diambil semasa sebelum hamil lagi. Kita perlu ingat bahawa apa yang kita makan memberi kesan kepada darah, sel dan hormon dalam badan.

Jika diperhatikan dari segi budaya, terdapat pelbagai petua yang diperturunkan dari nenek moyang kita untuk meningkatkan kesuburan. Lebih-lebih lagi orang Melayu. Ada yang sarankan makan tauge, kentang dan pelbagai herba lain. Jadi di dalam entri ini, Cik Qila nak kongsikan beberapa nutrien penting yang boleh meningkatkan kadar kesuburan.

 

Elakkan Kafein

Kafein sememangnya bukan teman yang baik untuk sihat. Lebih-lebih lagi sekiranya kita bercadang untuk hamil. Ada kajian yang mendapati pengambilan kafein yang tinggi setiap hari memberi kesan kepada ketidaksuburan. Macam mana pengambilan tinggi tu? Experts kata lebih daripada 500mg kafein sehari, which is dalam 3-4 cawan kopi bersaiz 8oz. Kafein ni bukanlah kopi semata-mata. Dalam teh dan minuman berkarbonat seperi Coke dan Pepsi pun ada kafein juga. Kalau kita ni memang peminum kopi tegar, cuba kurangkan pengambilan kepada 300mg sehari. Pada yang tak berapa tegar minum kopi macam Cik Qila ni, moh le kita insoooofff dan elakkan kopi terus. Kata nak pregnant kannn. Hikhikhik.

Lagipun, pengambilan kafein semasa hamil pun tak berapa bagus kerana boleh meningkatkan risiko keguguran. Lebih-lebih lagi jika pasangan sedang dalam rawatan IVF. Dah buat rawatan mahal-mahal, takkan kita nak ambil risiko pulak kannnn?

 

Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran

 

sayur hijau
Sayuran berdaun hijau kaya dengan folate

Sebagai seorang isteri, kita perlu rajin pergi ke pasar untuk membeli barang basah. Jadi, apabila dalam tempoh TTC ni, amalkan beli sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam, asparagus, brokoli. kailan dan sebagainya. Lebih gelap warna hijau daun tu lebih baik sebab sayur-sayuran begini amat kaya dengan folate. Folate adalah sumber semula jadi bagi asid folik. Tapi, perlu diingat, folate adalah nutrien yang larut dalam air, jadi selalunya khasiatnya akan hilang kalau dimasak dalam keadaan berkuah. Solusinya, kita topup dengan supplemen asid folik. Penting tau ambil asid folik sebelum dan semasa hamil. Boleh baca entri Cik Qila tentang Tak Suka Makan Asid Folik Sewaktu Hamil? Ini Akibatnya.

 

Tak Suka Asid Folik
Kekurangan asid folik boleh menyebabkan penyakit spina bifida

Selain daripada itu, perlu juga ambil makanan yang kaya dengan vitamin C. Buah-buahan sitrus adalah antara contoh terbaik selain daripada strawberi, tomato, kiwi, dan brokoli. Vitamin C membantu tubuh badan kita untuk menyerap zat besi atau iron dengan lebih baik. Penting juga amalkan pengambilan vitamin C dan zat besi di peringkat TTC, sebab bila hamil nanti, lebih banyak zat besi yang diperlukan untuk tumbesaran bayi. 

 

Pilih Ikan Yang Sesuai

 

Makanan laut adalah sumber terbaik asid lemak Omega-3. Sesetengah pakar kesuburan berpendapat, lemak yang baik mempunyai kesan positif ke atas kesuburan seseorang. Kajian ada menunjukkan bahawa diet atau pemakanan yang kaya dengan asid lemak Omega-3 boleh membantu mengatur semula ovulasi. meningkat kualiti ovum dan boleh juga melambatkan penuaan ovari.

Bila dah hamil pula, Omega-3 sangat bagus untuk perkembangan otak dan mata bayi. Banyak juga kesan baik Omega-3 ini sewaktu kehamilan. Ini termasuklah merendahkan risiko kelahiran pramatang, pre-eklampisa dan kemurungan. Boleh baca entri Cik Qila mengenai Minyak Ikan Superfood Untuk Perkembangan Otak Bayi.

Dalam mencari sumber yang terbaik untuk asid lemak Omega-3, kita perlu berhati-hati dengan jenis ikan yang kita pilih. Ini kerana sesetengah jenis ikan mengandungi merkuri di dalam badannya. Jika diambil dalam dos yang tinggi, logam berat ini boleh mempengaruhi tumbesaran otak dan sistem saraf bayi. 

ikan salmon
Minyak ikan sebagai sumber asid lemak Omega-3

USFDA mencadangkan wanita yang ingin hamil untuk makan dua ke tiga hidangan ikan seminggu. Antara contoh ikan yang boleh diambil adalah tuna dalam tin, salmon, udang, ikan kod, talapia dan ikan keli. Walaubagaimanapun, USFDA mencadangkan supaya ikan-ikan seperti tuna putih, ikan todak, mackerel dan yu dielakkan sama sekali. Sekiranya ingin mengambil Omega-3 dalam bentuk supplemen, bincang terlebih dahulu dengan doktor anda. Boleh juga mencadangkan kepada doktor tentang minyak ikan Omega Guard dari Shaklee. Cuba lihat perbezaan Omega Guard dengan jenama minyak ikan lain di pasaran.

 

Tingkatkan pengambilan zat besi

 

Jika seseorang wanita itu mengalami haid yang heavy, wanita tersebut sangat-sangat digalakkan untuk meningkatkan pengambilan zat besi. Mengapa zat besi ini sangat penting? 

Semasa dalam proses TTC, kita perlu tingkatkan simpanan zat besi dalam badan memandangkan simpanan ini akan berkurangan setiap kali kita datang haid. Macam duit simpanan di bank. Tentunya akan makin menyusut kalau banyak sangat kita pergi “cucuk” dekat ATM, tanpa ditambah jumlah simpanan tu. Sedangkan sewaktu hamil nanti, bayi akan menggunakan sebahagian besar simpanan zat besi yang ada di badan sehingga dua kali ganda. 

Kekurangan zat besi semasa conseption bukan hanya memberi kesan kepada bayi, tapi juga memberi kesan kepada wanita atau ibu yang hamil itu sendiri. Salah satu kesannya adalah anemia semasa hamil dan kekurangan darah semasa proses kelahiran. Kalau memang dah sedia ada amalkan Vita-Lea, boleh naikkan dos kepada dua biji sehari bergantung kepada keadaan masing-masing.

 

Makanan Bijirin Penuh

 

Wanita yang ingin hamil perlu mengambil makanan yang kaya dengan nutrien sebanyak mungkin. Jadi, cuba gantikan makanan terproses seperti roti putih, nasi putih dan pasta dengan makanan bijirin penuh seperti oatmeal, roti bijirin penuh, beras perang dan whole wheat pasta.

Makanan seperti roti putih bukanlah mengurangkan peluang untuk hamil. tetapi makanan terproses sebenarnya telah hilang zat yang berkhasiat seperti fiber, vitamin B dan zat besi. Bagi wanita yang ada PCOS, memang perlu elakkan makanan terproses dan refined carbohydrates kerana boleh menyebabkan ovulasi yang tidak seragam.

 

Sumber protein selain daging 

 

Protein adalah salah satu sumber penting dalam diet yang sihat. Antara contoh protein adalah dari daging ayam dan daging lembu. Ikan dan makanan laut juga merupakan salah satu sumber protein. Akan tetapi, mengikut kajian yang dijalankan ke atas 18,555 orang wanita di Sekolah Perubatan Harvard mendapati mereka yang memasukkan satu hidangan protein tumbuhan seperti kekacang, pis, kacang soya atau tofu ke dalam diet seharian kurang mengalami masalah kesuburan disebabkan oleh masalah ovulasi. 

Kesimpulannya, amalan pengambilan makanan yang berkhasiat bukanlah sewaktu hamil sahaja tetapi perlu diterapkan sejak mula mencuba untuk hamil. Bagi yang memerlukan bacaan tambahan tentang supplemen yang diperlukan untuk get pregnant, bolehlah membaca tentang Ikhtiar Hamil Dengan Set Kesuburan Shaklee.

 

Nak dapatkan produk Shaklee daripada Cik Qila atau nak bertanya cara jadi ahli dengan percuma? Hubungi Cik Qila di:

WHATSAPP : 017-264 4198

Facebook : Aqilah Rohizad

FB Page : In Love With Your Health 

Advertisements