Tak Suka Makan Asid Folik Semasa Hamil? Ini Akibatnya.

Teks: Aqilah Rohizad

Gambar : Google

Para pengamal perubatan sering menyarankan kepada ibu-ibu yang sedang dalam proses untuk hamil (try to conceive, TTC) mengamalkan pengambilan Asid Folik sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum hamil. Apabila telah disahkan hamil, ibu-ibu digalakkan pula untuk terus amalkan Asid Folik sehingga kandungan berusia 3 bulan. 

Mengapa penting sangat Asid Folik ni? Pernah Cik Qila terbaca satu komen di group Fesbuk ibu-ibu hamil. Katanya tak mahu makan Asid Folik yang Klinik Kesihatan bekalkan sebab baunya busuk. Tak lalu di tekak. Dan akhirnya Asid Folik tu masuk ke tong sampah. Rugi tau. Kalau tak lalu dan tak mahu makan ubat-ubatan percuma yang diberikan kerajaan, setidak-tidaknya, pulangkan semula ke Klinik Kesihatan. Atau bagitahu siap-siap pada doktor atau nurse yang korang tak mahu ubat. Sekurang-kurangnya tidaklah ubat tu dibazirkan begitu saja. Tapi tahukah ibu-ibu kepentingan Asid Folik kepada bayi dalam kandungan?

Spina Bifida

Ibu-ibu pernah dengar Spina Bifida? Spina Bifida adalah satu bentuk kecacatan tulang belakang yang berlaku apabila tiub neural tidak berkembang dengan betul semasa kehamilan. Apabila ini berlaku, saraf tunjang seakan mempunyai bukaan atau “gap” di antara vetebra dan tidak tertutup sepenuhya. Ini juga menyebabkan saraf tunjang dan saraf-saraf lain pada bayi gagal untuk tumbuh sepenuhnya.

Jenis-jenis Spina Bifida

Terdapat 3 jenis Spina Bifida iaitu:

  1. Spina Bifida Okulta
  2. Mielomeningosele
  3. Spina Bifida meningolese

 

spina bifida
Jenis-jenis Spina Bifida

 

Spina Bifida Okulta 

Spina-Bifida-Occulta-Symptoms
Spina Bifida Okulta

 

Spina Bifida Okulta atau spina bifida tersembunyi merupakan jenis yang paling biasa berlaku dan yang paling ringan. Bagi kes spina bifida okulta, terdapat jarakan (“gap”) kecil di antara vetebra pada tulang belakang. Kebanyakan mereka yang mempunyai spina bifida okulta mempunyai simptom-simptom yang ringan atau tiada simptom langsung dan sebahagian besar daripada mereka tidak sedar mereka sebenarnya mempunyai penyakit spina bifida okulta. 

Tanda-tanda seseorang itu mungkin mempunyai masalah spina bifida okulta adalah tumbuh rambut atau tanda lahir pada belakang badan. Ada juga yang mempunyai tanda seperti kerutan kulit yang seolah-olah menunjukkan sedikit jarak di antara vetebra. 

Mielomeningosele (Myelomeningocele)

myelomeningocele
Myeolomeningocele

Ini adalah jenis spina bifida yang paling serius. Jarakan atau “gap” di antara vetebra di tulang belakang terlalu besar menyebabkan cecair keluar melaluinya dan membentuk benjolan berupa cyst atau pundi yang diselaputi kulit yang biasanya boleh dilihat di belakang badan. Cyst ini mengandungi tisu dan saraf. Saraf tunjang pula rosak atau tidak terbentuk dengan sempurna. Bayi yang mengalami spina bifida jenis ini biasanya mengalami kerosakan saraf atau kelumpuhan pada bahagian-bahagian tertentu. Ini bergantung kepada di mana cyst tersebut berada. Bayi ini juga berkemungkinan tidak mampu mengawal kencing atau tidak mampu untuk berjalan. Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami spina bifida jenis ini juga mengalami hydrocephalus, iaitu cecair di sekeliling otak tidak dapat disalurkan ke dalam aliran darah. Beberapa bahagian otak menjadi rosak sebelum bayi dilahirkan, lantas menghalang cecair tersebut daripada keluar dengan sempurna. Tekakan yang meningkat memampatkan lagi otak. 

Meningosele

meningocele1
Meningosele

 

Spina bifida jenis ini kurang serius berbanding mielomeningosele dan merupakan jenis spina bifida yang paling jarang berlaku. Dalam spina bifida jenis ini, terdapat satu cyst yang akan menyelaputi membran dan boleh pecah dengan mudah. 

Adakah Spina Bifida Sering Terjadi?

Statistik mendapati bahawa 5% – 10% daripada populasi dunia mungkin menghidapi spina bifida tanpa mereka sedari. Dan risiko seseorang bayi untuk menghidap spina bifida jenis miolomeningosele adalah 1:1000. 

Spina bifida ini boleh dikenalpasti sejak bayi masih lagi di dalam kandungan sama ada melalui ujian imbasan ultrasound atau melalui ujian darah. Apabila lahir, bayi yang mengalami spina bifida ini akan menjalani proses pembedahan segera untuk menutup “gap” yang terdapat di antara vetebra. Selalunya, pembedahan akan dilakukan dalam tempoh dua hari selepas lahir. Ada juga para dokro yang tidak melakukan pembedahan, tetapi membiarkan kawasan “gap” itu untuk sembuh dengan sendiri. Dengan perembangan teknologi semasa, doktor mampu untuk melakukan pembedahan ke atas bayi spina bifida semasa di dalam kandungan. Akan tetapi, pembedahan sebegini amat jarang dilakukan. Manakala bagi bayi yang mengalami hydrocephalus pula, doktor akan memasukkan sejenis tiub untuk mengeluarkan cecair berlebihan daripada otak ke abdomen. 

Membayangkannya saja dah susah hati kan? Itu kita yang dewasa. Macam mana pula dengan bayi yang tak tahu apa-apa? Bayangkan ituadalah anak kita? Bagaimana kita sebagai ibu, dapat elakkan perkara ini daripada berlaku?

Bolehkah Spina Bifida Dicegah?

Ibu-ibu hamil digalakkan untuk mengambil asid folik, atau vitamin B9, yang juga dikenali sebagai folate untuk mencegah kecacatan tiub neural atau Spina Bifida. Folate boleh didapati secara semulajadi daripada sayuran hijau, tetapi suhu yang panas seringkali memusnahkan vitamin penting ini. 

Disebabkan Spina Bifida boleh terjadi sejak awal kehamilan, dan sering kali ibu-ibu hanya menyedari mereka hamil setelah 4 – 8 minggu, kebanyakan doktor menyarankan supaya mereka mengambil asid folik lebih awal.  Iaitu sewaktu merancang kehamilan lagi. 

Centers for Disease Contorl and Prevention  (CDC) Amerika Syarikat melaporkan wanita yang mengambil dos asid folik yang disarankan setiap hari bermula sekurang-kurangnya sebulan sebelum merancang untuk hamil dan sepanjang trimester pertama kehamilan dapat mengurangkan risiko bayi mereka mengalami Nueral Tube Disease atau Spina Bifida sebanyak 70%. 

Sesetengah kajian juga mendapati pengambilan asid folik mampu merendahkan risiko bayi mengalami kecatatan lain sperti bibir sumbing, lelangit sumbing, dan beberapa jenis kecacatan jantung. Asid folik juga mampu mengurangkan risiko preeklampsia, yang sering melanda 5% daripada wanita hamil. 

Berapakah Dos Asid Folik Yang Sesuai Untuk Wanita Hamil?

Pakar menyarankan pengambilan asid folik sebanyak 400 microgram (mcg) sehari bermula seawal sebulan dari waktu merancang untuk hamil.  Tapi, kebanyakan kehamilan sebenarnya tidak dirancag, lagi-lagi pengantin abru. Tiba-tiba dua bulan lepas kahwin, dapat tau pregnant, dan tak pernah tahu pun akan kesedaran untuk ambil asid folik. Macam mana? Disebabkan itulah CDC, Jabatan Kesihatan Awam U.S, American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG), dan ramai pakar-pakar lain menyarankan semua wanita yang dalam usia sesuai untuk hamil, mengambil 400 mcg asid folik setiap hari. Ada juga kumpulan pengkaji yang menyarankan pengambilan sehingga 600mcg asid folik setiap hari selepas disahkan hamil. 

Wanita yang mempunyai masalah obesiti juga mempunyai risiko bayi mereka mengalami spina bifida. Oleh itu, doktor mungkin akan menyarankan supaya dos asid folik bagi kes sebegini dilebihkan. Sekiranya seseorang ibu itu pernah melahirkan anak yang mengalami spina bifida, doktor mungkin menyarankan dos sehingga 4,000 mcg asid folik sehari. Jika ibu itu sedang hamil anak kembar, dos asid folik yang diperlukan mungkin sehingga 1,000 mcg sehari. Apa pun, perbincangan lanjut dengan para doktor adalah sangat-sangat disarankan. 

Bagi ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang mengalami Spina Bifida, bolehlah mendapatkan khidmat sokongan daripada Persatuan Spina Bifida Malaysia.

Bagaimana Shaklee Membantu? 

b-complex_transparent

B Complex Shaklee didatangkan dengan Asid Folik yang memang sesuai diambil oleh setiap wanita. Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar kebolehserapan yang sangat tinggi dan berkualiti. Ini kerana, asid folik semula jadi tidak mudah diserap oleh tubuh dan hampir 99% asid folik di pasaran bersifat sintetik.

B Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B kompleks untk mendapatkan keseimbangan dan keberkesaan yang sempurna. Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin bersifat larut air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem perkumuhan. Oleh itu, sangat penting untuk kita mengambil vitamin B-kompleks setiap hari. 

Manfaat bagi kesuburan adalah:

  • Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak dan tulang belakang (spina bifida) pada bayi dalam kandungan
  • Wanita yang sedang merancang untuk hamil digalakkan mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik setiap hari. Kemudian, teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama dalam kehamilan. 

Bagi mendapatkan keperluan nutrien yang lengkap sepanjang tempoh kehamilan, Cik Qila amat galakkan supaya ibu-ibu mengambil Set Lengkap Kehamilan. Bukan saja asid folik, zat besi, kalsium, DHA dan Omega-3, Vitamin C, Zink dan pelbagai lagi keperluan nutrien dapat dipenuhi. Sebagai ibu, semestinya kita akan cuba bagi yang terbaik untuk anak-anak kan?

Nak dapatkan produk B Complex atau Set Kehamilan Shaklee daripada Cik Qila atau nak bertanya cara jadi ahli Shaklee dengan percuma? Hubungi Cik Qila di:

WHATSAPP : 017-264 4198

Facebook : Aqilah Rohizad

FB Page : In Love With Your Health 

Ingin dapatkan B Complex melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah 

esellshaklee

PENAFIAN : PRODUK YANG DISEBUT DALAM BLOG/LAMAN WEB INI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN UNTUK TUJUAN DIAGNOSIS, MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT

6 Kebaikan Polifenol Untuk Muda Remaja

Teks : Aqilah Rohizad

Gambar : Shaklee dan Google

APA ITU POLIFENOL?

Polifenol adalah sejenis phytokimia yang terdapat di dalam tumbuhan dan sayuran. Sehingga kini, terdapat 8,000 tumbuhan dan sayur-sayuran yang telah dikenalpasti mempunyai kandungan polifenol yang tinggi. Polifenol sebenarnya adalah antioksidan yang sangat bagus untuk bertindak sebagai perisai bagi melindungi sel badan kita daripada serangan radikal bebas. 

Dan Shaklee telah mempunyai ramuan polifenol yang berkuasa dan mujarab untuk melambatkan penuaan di peringkat sel di dalam sebotol Vivix

2017-03-23
Ramuan Polifenol dalam Vivix 

Sebelum ini, Cik Qila dah bercerita tentang bagaimana polifenol ini boleh memanjangkan Telomere iaitu pelindung kromosom yang menghalang DNA kita daripada rosak. Kali ini, kita ambil tahu pula peranan polifenol untuk kelihatan lebih muda. 

Kajian telah membuktikan pelbagai kebaikan pengambilan polifenol yang kerap. Antaranya ialah:

  • Melindungi dan memperbaiki DNA – Setiap hari, sel di dalam badan kita terdedah kepada berjuta radikal bebas yang boleh merosakkan DNA sel kita. Radikal bebas ini mampu meningkatkan risiko kita untuk mendapat sel yang tidak normal yang boleh menyebabkan kanser. Polifenol boleh melindungi DNA daripada rosak di samping membantu DNA dalam proses replikasi untuk berfungsi dengan baik. 
  • Meningkatkan tenaga sel – Tahukah anda apa itu mitokondria? Mitokondria ini boleh diibaratkan sebagai stesen janakuasa elektrik untuk sel. Kajian membuktikan polifenol meningkatkan jumlah mitokondria dalam badan untuk penghasilan tenaga. Polifenol juga berkesan untuk melindungi daripada sindrom metabolik seperti meningkatkan kadar glukos dan membantu untuk dapatkan berat badan dan jantung yang sihat.
  • Perisai Sel – Apabila badan mengalami keradangan yang tak dapat dikawal, badan kita akan hilang fungsi asasnya untuk melindungi badan daripada serangan penyakit. Ini akan menyebabkan kita terdedah kepada risiko penyakit dan pelbagai masalah kesihatan. Polifenol boleh mengurangkan keradangan dalam badan seterusnya melambatkan proses penuaan sel. 
  • Mengurangkan penghasilan protein AGE – Pengumpulan protein AGE bukan sahaja akan merosakkan sel tetapi juga menyebabkan sel semakin tua lebih-lebih lagi bagi penghidap diabetis. Polifenol boleh menghalang dan menyekat pembentukan protein AGE, memelihara kesihatan jantung dengan lebih baik dan menggalakkan perkembangan yang baik di kalangan penghidap diabetes. 
  • Memperlahankan pemendekan Telomere – Apabila sel kita membelah atau mengalami proses replikasi, Telomere akan menjadi semakin pendek. Memandangkan Telomere ini menjadi penunjuk atau indikator tahap kesihatan dan kelanjutan usia, memperlahankan kadar pemendekan Telomere itu sangat penting. Polifenol dikesan telah berjaya memperlahankan pemendekan Telomere sebanyak 40%. 

 

6 KEBAIKAN KESIHATAN DENGAN POLIFENOL

Badan Yang Sihat

Polifenol bertindak sebagai antioksidan semula jadi dan sebagai agen anti-radang supaya badan kita mampu untuk melawan kerosakan sel dan memberi tenaga. Polifenol juga boleh membantu proses detoks di dalam badan. 

detox juice

 

 

Meningkatkan tenaga

Apabila mitokondria atau tenaga sel meningkat, secara tidak langsung badan akan jadi lebih bertenaga. Ini juga mampu membantu sendi jadi lebih kuat, mental lebih tajam, peredaran darah yang lebih baik dan paras gula dalam darah yang lebih sihat. 

 

Related image

 

Kulit Yang Lebih Berseri dan Bersinar

Polifenol adalah pelindung UV yang baik untuk kulit dan mampu melindungi kulit daripada sinaran UV yang berbahaya. Sebab itulah polifenol boleh mengurangkan kedutan dan mengurangkan pembentukan hyperpigmentasi. 

kulit cantik dengan Vivix

Mengurangkan Risiko Penyakit 

Polifenol membantu dalam mengurangkan pembentukan protein AGE di dalam sel. Ini juga menjadi sebab mengapa polifenol boleh mengurangkan risiko penyakit yang sering berkaitan dengan usia tua seperti penyakit jantung, sendi, Alzheimer serta mengurangkan risiko diabetes dan darah tinggi. 

healthy-aging

Meningkatkan Kesuburan 

Sperma dan ovum adalah sel yang paling penting dalam sistem reproduktif manusia. Polifenol membantu untuk mengurangkan kerosakan kedua-dua sel tersebut, meningkat kesihatan ovum dan sperma secara menyeluruh dan meningkatkan peluang untuk hamil. 

Vivix tingkatkan kesuburan

Meningkatkan imuniti tubuh badan

Polifenol dapat meningkatkan imuniti tubuh badan dengan mengurangkan keradangan sel yang berlaku semasa jangkitan. Selain daripada itu, polifenol juga boleh memendekkan tempoh kesakitan yang dialami seseorang dengan meningkatkan imuniti.

tingkatkan imuniti vivix

Kini telah terbukti polifenol mempunyai pelbagai manfaat yang baik untuk kesihatan. Vivix adalah produk Shaklee terbaik yang mempunyai gabungan resveratrol dan polifenol sebanyak 98% dan 5 kali ganda kandungan polifenol daripada produk lain di pasaran.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda yang membaca. Ingin dapatkan Vivix melalui Cik Qila, boleh hubungi Cik Qila di sini: 

WHATSAPP : 6017-264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health 

Ingin beli secara online melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah.

esellshaklee

Telomere : Topi DNA Pelindung Sel

Tahukah anda apa itu Telomere? Telomere adalah penutup atau topi pelindung yang terdapat di hujung setiap helaian DNA untuk melindungi kromosom kita. Cuba kita bayangkan dan pegang hujung plastik pada tali kasut. Dengan hujung plastik itulah memudahkan kita untuk memasukkan tali kasut ke dalam lubang dan memelihara tali kasut tersebut daripada rosak dan hancur. Apabila hujung tali kasut hancur, tali kasut sudah tidak berupaya untk berfungsi dengan baik dan sukar untuk kita masukkan ke dalam lubang kasut. Lama kelamaan, tali kasut akan menjadi reput dan tidak boleh digunakan lagi.  Jadi, seperti itulah fungsi telomere ini pada DNA kita. 

Image result for telomere
Kedudukan telomere

Telomeres melindungi pelbagai maklumat diri kita. Sekiranya telomeres gagal berfungsi, helaian DNA akan musnah dan menyebabkan kegagalan fungsi sel, maklumat genetik bercampur baur atau mungkin juga rosak. Gen yang rosak dan gagal berfungsi akan mengingkatkan risiko mendapat penyakit dan juga memendekkan jangka hayat.

Apakah Kepentingan Telomere?

Telomere amat penting dalam sel manusia kerana telomere mempengaruhi proses penuaan sel. Telomeres dilihat sebagai penunjuk biologi untuk menjangkakan sejauh mana seseorang itu mampu hidup sihat dan hidup lama. Untuk pengetahuan anda, proses penuaan akan memaksa sel untuk menjalani proses “dividing” atau pembahagian untuk membentuk sel baru. Dan setiap kali sel melalui proses ini, telomeres akan menjadi semakin pendek. 

Apabila telomeres menjadi semakin pendek, sel akan menjadi semakin tidak aktif, tidak lagi membahagi dan akhirnya mati. Apabila sel mulai mati, kesihatan seseorang itu juga akan merudum. Selain daripada proses penuaan, telomeres akan memendek apabila terdedah kepada keradangan, toksin, radiasi UV, stress dan pemakanan yang tidak sihat.

Risiko penuaan sebelum usia dan peningkatan morbiditi juga boleh dikaitkan dengan pemendekan telomere. Antara penyakit yang dapat dikaitkan dengan peningkatan usia adalah diabetes, kanser, penyakit jantung dan Alzheimer dan terdapat juga kaitannya dengan pemendekan telomere. Dengan ini, dapatlah disimpulkan semakin panjang telomere, semakin tinggi peluang untuk hidup lebih lama. 

Bagaimana Telomere Boleh Dipanjangkan?

Rahsianya adalah polifenol.

Polifenol adalah sejenis phytokimia, yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan dan sangat kaya dengan antioksidan. Terdapat lebih 8,000 tumbuhan dan makanan yang telah dikenalpasti mempunyai kandungan polifenol yang tinggi seperti teh, wain, coklat, buah-buahan dan sayur-sayuran serta minyak zaitun extra virgin. Polifenol berupaya memelihara kesihatan kerana antioksidan melindungi sel daripada serangan radikal bebas. Polifenol juga bersifat anti-radang. Oleh itu, ia mampu melindungi dan memperbaiki DNA serta Telomere. 

Di Amerika dan Kanada, kajian ke atas 8,000 jenis polifenol telah membuktikan keberkesannya dalam meningkatkan kualiti hidup. Antaranya ialah:

  • Diabetes Type 2 – yang menyerang 29 juta orang di Amerika. Kajian mendapati polifenol berupaya untuk menyeimbangkan gula dan darah dan metabolisme lemak, mengurangkan insulin resistance, dan mengurangkan keradangan dalam badan. Secara tidak langsung, ini boleh mengurangkan komplikasi diabetes jangka panjang seperti penyakit kardiovaskular, penyakit-penyakit melibatkan saraf dan mata.
  • Kanser – Institut Kanser Kebangsaan Amerika mencatatkan bahawa hampir 40% lelaki dan wanita akan mengalami kanser sepanjang hayat mereka. Pelbagai kajian telah menunjukkan keberkesanan polifenol dalam mencegah kanser. Para pengkaji percaya kandungan antioksidan di dalam polifenol membantu melindungi DNA daripada kerosakan radikal bebas yang boleh menggalakkan pertumbuhan sel kanser. 

Kajian Telomere Shaklee

Shaklee sendiri telah menjalankan kajian keberkesanan polifenol melalui Kajian Telomere di bawah kelolaan Dr. Elizabeth Blackburn. Beliau adalah penerima Anugerah Nobel Perubatan dan orang pertama yang menemui telomere berfungsi sebagai pelindung kromosom.

Kajian Telomere yang beliau jalankan adalah untuk membandingkan ukuran telomere di antara pengguna-pengguna supplemen Shaklee termasuk Vivix dengan bukan pengamal supplemen yang sihat di Bay Area selama 5 tahun. Kajian beliau telah berjaya membuktikan bahawa pengguna Shaklee mempunyai telomere yang lebih panjang. 

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda yang membaca. Ingin dapatkan supplemen Shaklee melalui Cik Qila, boleh hubungi Cik Qila di sini: 

WHATSAPP : 6017-264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health 

Ingin beli secara online melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah.

esellshaklee

 

Daging Masak Blackpepper

Hari Sabtu yang lepas Cik Qila masak Daging Blackpepper atau Daging Masak Lada Hitam untuk makan tengah hari. Dari Subuh dah keluarkan daging untuk direndam dalam sink. Sambil tunggu daging lembut, Cik Qila settlekan masuk kain baju dalam mesin basuh, lipat kain jemuran hari Jumaat dan clearkan meja kopi merangkap work station sementara. Cadar bilik pun Cik Qila siap tukar. Memang dah jadi rutin untuk Cik Qila tukar cadar, tuala dan kain lap sekurang-kurangnya seminggu sekali. Kalau datang mood M tu, lajak lah sikit sampai dua minggu. Settle mengemas, solat sunat dhuha dulu. Dalam pukul 10.30, Cik Qila pergi check daging. Nampak macam dah mula lembut. Bolehlah mulakan proses memasak. Jom kita layan resepi. Macam biasa, Cik Qila ambil resepi dari Che Mat Tiffin Biru dan sesuaikan bahan untuk dua orang makan. 

daging masak blackpepper

DAGING MASAK BLAKPEPPER 

Bahan-bahan:
400 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan*
2 ulas bawang putih, tumbuk halus*
1/2 inci halia, tumbuk halus*(*disatukan dan perap sekejap)
10 kuntum cedawan butang, belah 2 setiap 1 – Cik Qila tak letak 
4 – 5 camca besar sos lada hitam (mat guna jenama Puteri)
1 camca besar kicap cair
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 pokok daun bawang dikerat pendek – Cik Qila tak letak 
1/2 cawan air
Cara memasak:
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga harum. Masukkan daging dan goreng sekejap. Tambah sos lada hitam dan kicap cair. Kacau rata dan biar daging mesra dengan bahan2 tadi. Tuang air dan masak hingga daging empuk, guna api kecil.
  2. Bila pekat, masukkan bawang besar dan jika kurang masin, boleh tambah sedikit lagi kicap cair. Akhir sekali masukkan batang bawang,kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk lain.

Senarai Home Office dan Cawangan Shaklee Seluruh Malaysia

Teks dan gambar : Aqilah Rohizad

Pada yang berminat untuk menjadi ahli atau membeli sendiri sebarang produk Shaklee tanpa melalui upline, atau selain daripada kaedah online, anda boleh datang ke mana-mana pejabat cawangan Shaklee yang berada di seluruh Malaysia. Di entri ini, Cik Qila akan kongsikan khas buat para pembaca blog ini lokasi dan alamat pejabat-pejabat cawangan Shaklee. Sepanjang berkecimpung dalam bisnes Shaklee, Cik Qila hanya berpeluang untuk ke dua buah pejabat sahaja iaitu Home Office di Sunway Pinnacle dan pejabat cawangan Shaklee Kuala Lumpur. 

Home Office (Ibu Pejabat Shaklee Malaysia)

Ibu pejabat Shaklee Malaysia terletak di Sunway Pinnacle. Hampir sangat dengan pusat beli-belah Sunway Pyramid tu. Alamat penuh adalah seperti berikut:

Shaklee Products (M) Sdn Bhd
Level 9,
The Pinnacle,
Persiaran Lagoon,
Bandar Sunway,
47500 Subang Jaya,
Selangor Darul Ehsan

Tel: 603-5622 3188
Fax: 603-5622 3099

Waktu operasi :

Isnin – Sabtu:     10.00 pagi -7.00 malam

Ahad : Tutup 

Emel : customerinquiry@shaklee.com.my

Kaunter dan ruang menunggu di HO

Semasa pertama kali jejakkan kaki ke HO ni, Cik Qila teruja campur berdebar sebenarnya. Sebab security featuresnya sangat canggih pada pandangan Cik Qila. Melangkah saja masuk ke dalam lobi, kita akan disambut oleh satu ruang legar yang besar. Kad pengenalan perlu diserahkan kepada petugas kaunter atau polis bantuan yang bertugas. Selepas kad pengenalan di”scan”, kita akan dapat kad akses untuk naik ke atas. Kalau datang semula ke sini, tak payah daftar masuk di kaunter. Pergi sahaja ke “self check-in” kiosk. Masukkan kad pengenalan, dan mesin tu akan terus keluarkan kad akses untuk kita. Canggih kan?

Bila nak naik lif, kita perlu sentuh kad akses tu pada lif, sentuh nombor 9 di skrin, dan lif akan terus bawa kita ke Level 9. Dalam lif takde butang-butang tingkat untuk ditekan ye. Sebab kita dah “touch” awal-awal dekat luar. Gambar di atas tu adalah susun atur kaunter dan ruang menunggu semasa kita beli barang.

Selain daripada itu, di HO ni juga ada ruang permainan kanak-kanak, bilik seminar, tandas dan meja-meja perbincangan. Sementara order barang, boleh tinggalkan anak-anak main dekat “mini playground” tu. Lagi-lagi masa hari closing. Mesti sibuk nak kira-kira untuk cukupkan UV ye dak? 

Gambar di atas tu gelap dan takde orang bukan sebab apa. Waktu itu hari Ahad, HO tak dibuka. Tapi Cik Qila hadiri kelas anjuran Master Zahirah waktu tu. Sambil-sambil ambil lah gambar sekali untuk tujuan blog ni.

Pejabat Cawangan Shaklee Kuala Lumpur

Alamat penuh:

No. 32, Jalan Seri Rejang 3, Pusat Industri Seri Rampai, Kuala Lumpur

Waktu operasi :

Isnin – Jumaat:     10.00 pagi -7.00 malam

Sabtu  minggu pertama dan ketiga : 10.00 pagi -7.00 malam

Ahad : Tutup 

Telefon : 603-4142 1067
Fax: 603-4142 1027

Rumah Cik Qila sebenarnya lebih hampir dengan Shaklee KL dan disebabkan itu jugalah Cik Qila dan Encik Zauji memang “prefer”untuk beli barang di sini. Pejabatnya lebih kecil berbanding HO di Sunway. Maklumlah, nama pun cawangan kan. Masuk saja pintu, boleh terus nampak kaunter dan ada beberapa meja untuk perbincangan dan menunggu. 

IMG-20170205-WA0026
Di hadapan Pejabat Shaklee KL

Untuk alamat pejabat-pejabat lain boleh lihat di bawah. 

Pejabat Cawangan Shaklee Ipoh

32, Medan Istana 1,Bandar Ipoh Raya,30000 Ipoh.

Waktu operasi :

Isnin – Jumaat:     10.00 pagi -7.00 malam

Sabtu  minggu pertama dan ketiga : 10.00 pagi -7.00 malam

Ahad : Tutup 

Telefon: 605-241 8260

Fax: 605-241 8263

 

Pejabat Cawangan Shaklee Pulau Pinang 

No. 81, 83 & 85, Jalan Todak 6,

Pusat Komersial Sunway Perdana,

13700 Seberang Jaya,

Pulau Pinang.

Waktu operasi :

Isnin – Jumaat:     10.00 pagi -7.00 malam

Sabtu  minggu pertama dan ketiga : 10.00 pagi -7.00 malam

Ahad : Tutup 

Tel: 604 – 383 8261
Fax: 604-383 8560

 

Pejabat Cawangan Shaklee Kota Bharu

19, Section 25, Bandar Kota Bharu,Jalan Sultan Yahya Petra,15200 Kota Bharu.

Waktu operasi :

Ahad hingga Khamis : 10.00 pagi hingga 7.00 malam

Sabtu (minggu pertama dan ketiga) : 10.00 pagi hingga 7.00 malam

Jumaat : Tutup

Telefon: 609-747 8688

Fax: 609-747 7711

Pejabat Cawangan Shaklee Johor Baharu

47, 49 & 51, Jalan Molek 3/20, Taman Molek,
81100 Johor Bahru, Johor.

Waktu operasi :

Isnin – Jumaat:     10.00 pagi -7.00 malam

Sabtu  minggu pertama dan ketiga : 10.00 pagi -7.00 malam

Ahad : Tutup 

Tel: 607–350 7245
Fax: 607–350 7804

 

Pejabat Cawangan Shaklee Kota Kinabalu

Lot 4.1, Neutron Point,Lorong Poin Neutron, Jalan Lintas Khidmat,88300 Kota Kinabalu.

Waktu operasi :

Isnin – Jumaat:     10.00 pagi -7.00 malam

Sabtu  minggu pertama dan ketiga : 10.00 pagi -7.00 malam

Ahad : Tutup 

Telefon : 6088-393 848

Fax: 6088-393 851

Info yang Cik Qila baru dapat ialah, Home Office Shaklee akan berpindah ke lokasi baru yang lebih canggih dan best daripada sekarang ni. Sebaik sahaja Shaklee announce office baru dah siap, Cik Qila akan terjah dan tulis di blog ni, okay?

Sekarang anda dah ada senarai pejabat cawangan Shaklee ni, boleh lah anda membeli secara direct di kaunter atau pun untuk tujuan pendaftaran ahli. Kalau nak daftar sendiri, isikan nombor ID Cik Qila pada borang pendaftaran tu tau. Barulah mudah untuk Cik Qila bagi panduan nanti. Cara-cara mendaftar keahlian boleh rujuk di SINI. 

Untuk sebarang pertanyaan berkenaan keahlian atau produk Shaklee, hubungi Cik Qila di

WHATSAPP : +6017 – 264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health

LAT Fighters Tinju Retreat #1. Oh Seronoknya Bisnes !!

Teks dan Gambar : Aqilah Rohizad

LAT Fighters Tinju Retreat #1 adalah kelas retreat pertama yang dianjurkan oleh Master Zahirah dan suaminya Master Hafizan untuk tahun 2017. Group LAT Fighters Tinju ditubuhkan oleh mereka sebagai inisiatif untuk kembangkan potensi anak cucu di bawah susur galur Legasi Anugerah Terindah (LAT). Kalau sebelum ini Cik Qila ada menulis tentang kelas di Secret Group FB Team Pursuit, tapi kelas khas Master Zahirah ini bukan secara online tetapi memang betul-betul seolah-olah kita berada di dalam kelas dan pensyarah sedang mengajar di depan. Selama ini, hanya dengar nama dan baca kisah inspirasi, tapi kali ini, dapat berjumpa sendiri dan menadah ilmu dengan mata kepala sendiri. Lain sungguh auranya. 

Kelas ini diadakan di HQ Shaklee iaitu di Sunway Pinnacle pada 12 Mac 2017. Ya, kami bersungguh-sungguh keluar dari kepompong selesa untuk menuntut ilmu di hari Ahad. Sedang orang lain masih bergolek di tilam empuk memeluk anak dan suami, kami dah terpacak di lobi Sunway Pinnacle seawal 9 pagi lagi. Cik Qila memang sangat suka pergi ke kelas. Sebelum serius berbisnes dulu, Cik Qila suka sertai seminar ilmu oleh tokoh-tokoh agama seperti Yasmin Mogahed dan Nouman Ali Khan. Kini, bila nak fokus bisnes, Cik Qila kejar pula kelas-kelas oleh Masters dalam Shaklee. Kelas online lagi-lagi untuk personal branding pun Cik Qila hadiri. Contohnya, Tuan Al Irfan Jani, Cikgu June Mohd Som dan sifu Faisal Abdullah. Pendek kata, Cik Qila memang sukakan ilmu lah. Dan jika ada masa, mesti akan dipenuhi dengan majlis-majlis ilmu. 

Jadi, apa yang Cik Qila belajar dalam kelas LAT Retreat ni?

Sesi kami dimulakan dengan soal jawab dan tips untuk berjaya. Contohnya tips untuk ubah mindset. Bagaimana kita nak melawan akal jahat dalam diri yang sentiasa berbisik kepada kita untuk hentikan bisnes. Bagaimana nak mendepani soalan-soalan dari customer. Bagaimana nak menulis storytelling berkesan di FB. Semua itu dikongsikan oleh Master Zahirah dan Hafizan juga dari leaders yang lain. Contohnya Kak Raihanah yang memberi tips tentang bagaimana menjual berbotol-botol Vivix sebulan. Dan tak lupa juga tips menjual secara offline. 

Satu yang Cik Qila kagum adalah kegigihan ibu-ibu membawa anak mereka bersama untuk join kelas. Yang bertolak seawal Subuh dari Pahang ke Sunway Pinnacle, yang memandu dari Melaka. Yang sambil mendengar tips, sambil menyusukan anak di balik tudung. Anak-nak berlari dari depan ke belakang tak kurangnya juga. Betullah kata orang-orang hebat, nak berjaya takkan ada alasan. Anak kecil pun tak menjadi alasan untuk mereka ini hadir ke kelas. 

Jom layan gambar.

dav
Cik Qila dan Master Zahirah
LAT Retreat
Doakan kami capai target kami!!
dav
Cik Qila, Master Laila, Mommy Mimie, Senior Key Codi Athirah

Jom sertai Shaklee. Hubungi Cik Qila di nombor di bawah. Semoga kita sama-sama berjaya dunia akhirat. 

WHATSAPP : 6017-264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health 

Pengedar Shaklee Balakong, Serdang, Putrajaya, Cyberjaya

Special Coaching Untuk Team Pursuit

Teks dan Gambar : Aqilah Rohizad

Semalam tarikh 15 Mac 2017, Cik Qila buat sesi “coaching” khas untuk anak didik yang berada di bawah susur galur Cik Qila. Ya, dalam bisnes Shaklee, sesiapa yang berdaftar menjadi ahli di bawah seorang Shaklee Independent Distributor dan komited untuk menjana income sehingga 4-5 angka sebulan, wajar ada team yang hebat. Upline yang berwibawa dan bertanggungjawab wajib didik dan bimbing anda sehingga berjaya. Dan Cik Qila adalah salah seorang daripada SID yang berwibawa dan akan terus bertanggungjawab memberi sehabis baik untuk team Cik Qila. InsyaAllah. 

“Di mana Cik Qila jalankan kelas ni?”

Cik Qila ada satu Secret FB Group yang dibangunkan khas untuk anak cucu Cik Qila di Team Pursuit. Di dalam group rahsia itulah Cik Qila berkongsi tips untuk memulakan bisnes, tips untuk membina personaliti di FB, tips untuk melawan ketakutan dan melawan persepsi negatif dan sangka buruk dalam perniagaan. Macam-macam lagilah yang dikongsikan. Dan group tu akan sentiasa dikemaskini dengan info terbaru dari Shaklee ataupun kelas-kelas yang boleh kita sertai. Group ini bukan hanya terhad kepada mereka yang ingin fokus bisnes, tetapi sesiapa sahaja yang ingin menjadi ahli Shaklee dan hanya untuk “own consumption”. Bijak tau mereka ni. Walaupun tidak berminat untuk bisnes, masih lagi mendaftar jadi ahli di bawah Cik Qila untuk nikmati kelebihan-kelebihan yang customer biasa takkan dapat. Untuk kelebihan menjadi ahli Shaklee, boleh klik ni SINI. 

Berbalik kepada kelas di Secret Group tadi, kelas Cik Qila semalam menggunakan format FB Live. Mark Zukerberg dah bagi kemudahan untuk kita guna, jadi kita manfaatkanlah sebaiknya. Ada bagusnya juga. Pada pandangan Cik Qila lah, menggunakan method FB Live ini menjimatkan masa, dan seolah-olah macam bertalaqqi lutut bertemu lutut dengan anak cucu. Boleh dengar suara, boleh buat demo secara “live”. Nak dijadikan cerita, ada pula yang kata Cik Qila garang bila bersuara. Mana taknya, memek muka tak dapat nak dilihat sebab ditutup dengan niqab. Siap kata tegas dan gigih betul Cik Qila bagi tugasan semata-mata nak lihat anak cucu berjaya. Cik Qila bukan nak garang tak bertempat ye. Garang bersebab. Dan atas tanggungjawab untuk curahkan ilmu. 

Pada yang nak bersama-sama buat bisnes Shaklee dengan Cik Qila di Team Pursuit, amatlah dialu-alukan. Tapi ingat, Cik Qila bagi “warning” awal-awal. Bersedia untuk dijerit dan dicubit sepanjang proses “coaching” tau………. (“,) 

Dalam kepala dah fikir topik yang Cik Qila nak kupas dalam kelas seterusnya. Doakan kita semua berjaya dunia akhirat ya!!