Tak Suka Makan Asid Folik Semasa Hamil? Ini Akibatnya.

Teks: Aqilah Rohizad

Gambar : Google

Para pengamal perubatan sering menyarankan kepada ibu-ibu yang sedang dalam proses untuk hamil (try to conceive, TTC) mengamalkan pengambilan Asid Folik sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum hamil. Apabila telah disahkan hamil, ibu-ibu digalakkan pula untuk terus amalkan Asid Folik sehingga kandungan berusia 3 bulan. 

Mengapa penting sangat Asid Folik ni? Pernah Cik Qila terbaca satu komen di group Fesbuk ibu-ibu hamil. Katanya tak mahu makan Asid Folik yang Klinik Kesihatan bekalkan sebab baunya busuk. Tak lalu di tekak. Dan akhirnya Asid Folik tu masuk ke tong sampah. Rugi tau. Kalau tak lalu dan tak mahu makan ubat-ubatan percuma yang diberikan kerajaan, setidak-tidaknya, pulangkan semula ke Klinik Kesihatan. Atau bagitahu siap-siap pada doktor atau nurse yang korang tak mahu ubat. Sekurang-kurangnya tidaklah ubat tu dibazirkan begitu saja. Tapi tahukah ibu-ibu kepentingan Asid Folik kepada bayi dalam kandungan?

Spina Bifida

Ibu-ibu pernah dengar Spina Bifida? Spina Bifida adalah satu bentuk kecacatan tulang belakang yang berlaku apabila tiub neural tidak berkembang dengan betul semasa kehamilan. Apabila ini berlaku, saraf tunjang seakan mempunyai bukaan atau “gap” di antara vetebra dan tidak tertutup sepenuhya. Ini juga menyebabkan saraf tunjang dan saraf-saraf lain pada bayi gagal untuk tumbuh sepenuhnya.

Jenis-jenis Spina Bifida

Terdapat 3 jenis Spina Bifida iaitu:

  1. Spina Bifida Okulta
  2. Mielomeningosele
  3. Spina Bifida meningolese

 

spina bifida
Jenis-jenis Spina Bifida

 

Spina Bifida Okulta 

Spina-Bifida-Occulta-Symptoms
Spina Bifida Okulta

 

Spina Bifida Okulta atau spina bifida tersembunyi merupakan jenis yang paling biasa berlaku dan yang paling ringan. Bagi kes spina bifida okulta, terdapat jarakan (“gap”) kecil di antara vetebra pada tulang belakang. Kebanyakan mereka yang mempunyai spina bifida okulta mempunyai simptom-simptom yang ringan atau tiada simptom langsung dan sebahagian besar daripada mereka tidak sedar mereka sebenarnya mempunyai penyakit spina bifida okulta. 

Tanda-tanda seseorang itu mungkin mempunyai masalah spina bifida okulta adalah tumbuh rambut atau tanda lahir pada belakang badan. Ada juga yang mempunyai tanda seperti kerutan kulit yang seolah-olah menunjukkan sedikit jarak di antara vetebra. 

Mielomeningosele (Myelomeningocele)

myelomeningocele
Myeolomeningocele

Ini adalah jenis spina bifida yang paling serius. Jarakan atau “gap” di antara vetebra di tulang belakang terlalu besar menyebabkan cecair keluar melaluinya dan membentuk benjolan berupa cyst atau pundi yang diselaputi kulit yang biasanya boleh dilihat di belakang badan. Cyst ini mengandungi tisu dan saraf. Saraf tunjang pula rosak atau tidak terbentuk dengan sempurna. Bayi yang mengalami spina bifida jenis ini biasanya mengalami kerosakan saraf atau kelumpuhan pada bahagian-bahagian tertentu. Ini bergantung kepada di mana cyst tersebut berada. Bayi ini juga berkemungkinan tidak mampu mengawal kencing atau tidak mampu untuk berjalan. Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami spina bifida jenis ini juga mengalami hydrocephalus, iaitu cecair di sekeliling otak tidak dapat disalurkan ke dalam aliran darah. Beberapa bahagian otak menjadi rosak sebelum bayi dilahirkan, lantas menghalang cecair tersebut daripada keluar dengan sempurna. Tekakan yang meningkat memampatkan lagi otak. 

Meningosele

meningocele1
Meningosele

 

Spina bifida jenis ini kurang serius berbanding mielomeningosele dan merupakan jenis spina bifida yang paling jarang berlaku. Dalam spina bifida jenis ini, terdapat satu cyst yang akan menyelaputi membran dan boleh pecah dengan mudah. 

Adakah Spina Bifida Sering Terjadi?

Statistik mendapati bahawa 5% – 10% daripada populasi dunia mungkin menghidapi spina bifida tanpa mereka sedari. Dan risiko seseorang bayi untuk menghidap spina bifida jenis miolomeningosele adalah 1:1000. 

Spina bifida ini boleh dikenalpasti sejak bayi masih lagi di dalam kandungan sama ada melalui ujian imbasan ultrasound atau melalui ujian darah. Apabila lahir, bayi yang mengalami spina bifida ini akan menjalani proses pembedahan segera untuk menutup “gap” yang terdapat di antara vetebra. Selalunya, pembedahan akan dilakukan dalam tempoh dua hari selepas lahir. Ada juga para dokro yang tidak melakukan pembedahan, tetapi membiarkan kawasan “gap” itu untuk sembuh dengan sendiri. Dengan perembangan teknologi semasa, doktor mampu untuk melakukan pembedahan ke atas bayi spina bifida semasa di dalam kandungan. Akan tetapi, pembedahan sebegini amat jarang dilakukan. Manakala bagi bayi yang mengalami hydrocephalus pula, doktor akan memasukkan sejenis tiub untuk mengeluarkan cecair berlebihan daripada otak ke abdomen. 

Membayangkannya saja dah susah hati kan? Itu kita yang dewasa. Macam mana pula dengan bayi yang tak tahu apa-apa? Bayangkan ituadalah anak kita? Bagaimana kita sebagai ibu, dapat elakkan perkara ini daripada berlaku?

Bolehkah Spina Bifida Dicegah?

Ibu-ibu hamil digalakkan untuk mengambil asid folik, atau vitamin B9, yang juga dikenali sebagai folate untuk mencegah kecacatan tiub neural atau Spina Bifida. Folate boleh didapati secara semulajadi daripada sayuran hijau, tetapi suhu yang panas seringkali memusnahkan vitamin penting ini. 

Disebabkan Spina Bifida boleh terjadi sejak awal kehamilan, dan sering kali ibu-ibu hanya menyedari mereka hamil setelah 4 – 8 minggu, kebanyakan doktor menyarankan supaya mereka mengambil asid folik lebih awal.  Iaitu sewaktu merancang kehamilan lagi. 

Centers for Disease Contorl and Prevention  (CDC) Amerika Syarikat melaporkan wanita yang mengambil dos asid folik yang disarankan setiap hari bermula sekurang-kurangnya sebulan sebelum merancang untuk hamil dan sepanjang trimester pertama kehamilan dapat mengurangkan risiko bayi mereka mengalami Nueral Tube Disease atau Spina Bifida sebanyak 70%. 

Sesetengah kajian juga mendapati pengambilan asid folik mampu merendahkan risiko bayi mengalami kecatatan lain sperti bibir sumbing, lelangit sumbing, dan beberapa jenis kecacatan jantung. Asid folik juga mampu mengurangkan risiko preeklampsia, yang sering melanda 5% daripada wanita hamil. 

Berapakah Dos Asid Folik Yang Sesuai Untuk Wanita Hamil?

Pakar menyarankan pengambilan asid folik sebanyak 400 microgram (mcg) sehari bermula seawal sebulan dari waktu merancang untuk hamil.  Tapi, kebanyakan kehamilan sebenarnya tidak dirancag, lagi-lagi pengantin abru. Tiba-tiba dua bulan lepas kahwin, dapat tau pregnant, dan tak pernah tahu pun akan kesedaran untuk ambil asid folik. Macam mana? Disebabkan itulah CDC, Jabatan Kesihatan Awam U.S, American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG), dan ramai pakar-pakar lain menyarankan semua wanita yang dalam usia sesuai untuk hamil, mengambil 400 mcg asid folik setiap hari. Ada juga kumpulan pengkaji yang menyarankan pengambilan sehingga 600mcg asid folik setiap hari selepas disahkan hamil. 

Wanita yang mempunyai masalah obesiti juga mempunyai risiko bayi mereka mengalami spina bifida. Oleh itu, doktor mungkin akan menyarankan supaya dos asid folik bagi kes sebegini dilebihkan. Sekiranya seseorang ibu itu pernah melahirkan anak yang mengalami spina bifida, doktor mungkin menyarankan dos sehingga 4,000 mcg asid folik sehari. Jika ibu itu sedang hamil anak kembar, dos asid folik yang diperlukan mungkin sehingga 1,000 mcg sehari. Apa pun, perbincangan lanjut dengan para doktor adalah sangat-sangat disarankan. 

Bagi ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang mengalami Spina Bifida, bolehlah mendapatkan khidmat sokongan daripada Persatuan Spina Bifida Malaysia.

Bagaimana Shaklee Membantu? 

b-complex_transparent

B Complex Shaklee didatangkan dengan Asid Folik yang memang sesuai diambil oleh setiap wanita. Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar kebolehserapan yang sangat tinggi dan berkualiti. Ini kerana, asid folik semula jadi tidak mudah diserap oleh tubuh dan hampir 99% asid folik di pasaran bersifat sintetik.

B Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B kompleks untk mendapatkan keseimbangan dan keberkesaan yang sempurna. Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin bersifat larut air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem perkumuhan. Oleh itu, sangat penting untuk kita mengambil vitamin B-kompleks setiap hari. 

Manfaat bagi kesuburan adalah:

  • Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak dan tulang belakang (spina bifida) pada bayi dalam kandungan
  • Wanita yang sedang merancang untuk hamil digalakkan mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik setiap hari. Kemudian, teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama dalam kehamilan. 

Bagi mendapatkan keperluan nutrien yang lengkap sepanjang tempoh kehamilan, Cik Qila amat galakkan supaya ibu-ibu mengambil Set Lengkap Kehamilan. Bukan saja asid folik, zat besi, kalsium, DHA dan Omega-3, Vitamin C, Zink dan pelbagai lagi keperluan nutrien dapat dipenuhi. Sebagai ibu, semestinya kita akan cuba bagi yang terbaik untuk anak-anak kan?

Nak dapatkan produk B Complex atau Set Kehamilan Shaklee daripada Cik Qila atau nak bertanya cara jadi ahli Shaklee dengan percuma? Hubungi Cik Qila di:

WHATSAPP : 017-264 4198

Facebook : Aqilah Rohizad

FB Page : In Love With Your Health 

Ingin dapatkan B Complex melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah 

esellshaklee

PENAFIAN : PRODUK YANG DISEBUT DALAM BLOG/LAMAN WEB INI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN UNTUK TUJUAN DIAGNOSIS, MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT

6 Kebaikan Polifenol Untuk Muda Remaja

Teks : Aqilah Rohizad

Gambar : Shaklee dan Google

APA ITU POLIFENOL?

Polifenol adalah sejenis phytokimia yang terdapat di dalam tumbuhan dan sayuran. Sehingga kini, terdapat 8,000 tumbuhan dan sayur-sayuran yang telah dikenalpasti mempunyai kandungan polifenol yang tinggi. Polifenol sebenarnya adalah antioksidan yang sangat bagus untuk bertindak sebagai perisai bagi melindungi sel badan kita daripada serangan radikal bebas. 

Dan Shaklee telah mempunyai ramuan polifenol yang berkuasa dan mujarab untuk melambatkan penuaan di peringkat sel di dalam sebotol Vivix

2017-03-23
Ramuan Polifenol dalam Vivix 

Sebelum ini, Cik Qila dah bercerita tentang bagaimana polifenol ini boleh memanjangkan Telomere iaitu pelindung kromosom yang menghalang DNA kita daripada rosak. Kali ini, kita ambil tahu pula peranan polifenol untuk kelihatan lebih muda. 

Kajian telah membuktikan pelbagai kebaikan pengambilan polifenol yang kerap. Antaranya ialah:

  • Melindungi dan memperbaiki DNA – Setiap hari, sel di dalam badan kita terdedah kepada berjuta radikal bebas yang boleh merosakkan DNA sel kita. Radikal bebas ini mampu meningkatkan risiko kita untuk mendapat sel yang tidak normal yang boleh menyebabkan kanser. Polifenol boleh melindungi DNA daripada rosak di samping membantu DNA dalam proses replikasi untuk berfungsi dengan baik. 
  • Meningkatkan tenaga sel – Tahukah anda apa itu mitokondria? Mitokondria ini boleh diibaratkan sebagai stesen janakuasa elektrik untuk sel. Kajian membuktikan polifenol meningkatkan jumlah mitokondria dalam badan untuk penghasilan tenaga. Polifenol juga berkesan untuk melindungi daripada sindrom metabolik seperti meningkatkan kadar glukos dan membantu untuk dapatkan berat badan dan jantung yang sihat.
  • Perisai Sel – Apabila badan mengalami keradangan yang tak dapat dikawal, badan kita akan hilang fungsi asasnya untuk melindungi badan daripada serangan penyakit. Ini akan menyebabkan kita terdedah kepada risiko penyakit dan pelbagai masalah kesihatan. Polifenol boleh mengurangkan keradangan dalam badan seterusnya melambatkan proses penuaan sel. 
  • Mengurangkan penghasilan protein AGE – Pengumpulan protein AGE bukan sahaja akan merosakkan sel tetapi juga menyebabkan sel semakin tua lebih-lebih lagi bagi penghidap diabetis. Polifenol boleh menghalang dan menyekat pembentukan protein AGE, memelihara kesihatan jantung dengan lebih baik dan menggalakkan perkembangan yang baik di kalangan penghidap diabetes. 
  • Memperlahankan pemendekan Telomere – Apabila sel kita membelah atau mengalami proses replikasi, Telomere akan menjadi semakin pendek. Memandangkan Telomere ini menjadi penunjuk atau indikator tahap kesihatan dan kelanjutan usia, memperlahankan kadar pemendekan Telomere itu sangat penting. Polifenol dikesan telah berjaya memperlahankan pemendekan Telomere sebanyak 40%. 

 

6 KEBAIKAN KESIHATAN DENGAN POLIFENOL

Badan Yang Sihat

Polifenol bertindak sebagai antioksidan semula jadi dan sebagai agen anti-radang supaya badan kita mampu untuk melawan kerosakan sel dan memberi tenaga. Polifenol juga boleh membantu proses detoks di dalam badan. 

detox juice

 

 

Meningkatkan tenaga

Apabila mitokondria atau tenaga sel meningkat, secara tidak langsung badan akan jadi lebih bertenaga. Ini juga mampu membantu sendi jadi lebih kuat, mental lebih tajam, peredaran darah yang lebih baik dan paras gula dalam darah yang lebih sihat. 

 

Related image

 

Kulit Yang Lebih Berseri dan Bersinar

Polifenol adalah pelindung UV yang baik untuk kulit dan mampu melindungi kulit daripada sinaran UV yang berbahaya. Sebab itulah polifenol boleh mengurangkan kedutan dan mengurangkan pembentukan hyperpigmentasi. 

kulit cantik dengan Vivix

Mengurangkan Risiko Penyakit 

Polifenol membantu dalam mengurangkan pembentukan protein AGE di dalam sel. Ini juga menjadi sebab mengapa polifenol boleh mengurangkan risiko penyakit yang sering berkaitan dengan usia tua seperti penyakit jantung, sendi, Alzheimer serta mengurangkan risiko diabetes dan darah tinggi. 

healthy-aging

Meningkatkan Kesuburan 

Sperma dan ovum adalah sel yang paling penting dalam sistem reproduktif manusia. Polifenol membantu untuk mengurangkan kerosakan kedua-dua sel tersebut, meningkat kesihatan ovum dan sperma secara menyeluruh dan meningkatkan peluang untuk hamil. 

Vivix tingkatkan kesuburan

Meningkatkan imuniti tubuh badan

Polifenol dapat meningkatkan imuniti tubuh badan dengan mengurangkan keradangan sel yang berlaku semasa jangkitan. Selain daripada itu, polifenol juga boleh memendekkan tempoh kesakitan yang dialami seseorang dengan meningkatkan imuniti.

tingkatkan imuniti vivix

Kini telah terbukti polifenol mempunyai pelbagai manfaat yang baik untuk kesihatan. Vivix adalah produk Shaklee terbaik yang mempunyai gabungan resveratrol dan polifenol sebanyak 98% dan 5 kali ganda kandungan polifenol daripada produk lain di pasaran.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda yang membaca. Ingin dapatkan Vivix melalui Cik Qila, boleh hubungi Cik Qila di sini: 

WHATSAPP : 6017-264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health 

Ingin beli secara online melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah.

esellshaklee

7 Makanan Tinggi Kalsium Untuk Kekuatan Tulang

Teks : Aqilah Rohizad                                                                                                                             

Foto : Aqilah Rohizad, Google, Shaklee Today 

Tulang adalah rangka badan kita yang membantu kita untuk berdiri dan bergerak serta melindungi organ di dalam tubuh. Selain daripada itu, tulang juga menjadi tempat simpanan mineral-mineral penting. Tulang juga adalah struktur asas badan kita dan penjagaan tulang yang betul adalah penting untuk memastikan kita terus sihat dan kekal muda walaupun meningkat usia.

Tulang tumbuh dan berubah sepanjang hidup kita. Bagaimana tulang berubah? Badan kita akan menggantikan tulang yang rosak dan membina tulang baru. Perubahan ini dapat dilihat sejak bayi dan sehinggalah kita meningkat dewasa. Walaubagaimanapun, selepas mencapai jisim tulang optimum di umur yang tertentu, tulang tidak dapat dibina lagi bahkan badan akan makin kehilangan jisim tulang. Apabila jisim tulang mula berkurangan, kita akan terdedah dengan penyakit tulang seperti osteoporosis.

Seorang individu dewasa disarankan untuk mengambil 1000mg kalsium sehari, manakala kanak-kanak dan remaja di bawah usia 18 tahun memerlukan 1300mg kalsium sehari. Bagi individu berusia lebih 50 tahun pula disarankan untuk mengambil sekurang-sekurangnya 1200mg sehari.  Bagaimana pula dengan ibu hamil dan menyusu? Golongan ini juga disarankan untuk mengambil sehingga 1200mg kalsium sehari. 

Selain daripada kesihatan tulang, kalsium juga bermanfaat untuk mengaktifkan saraf, melancarkan peredaran darah, membantu pengecutan otot, mengurangkan simptom PMS seperti perut kembung, “period cramp”, kembung air dan “mood swing”. 

Bagaimana Untuk Membina Tulang Yang Sihat?

Kalsium memainkan peranan penting dalam pembinaan dan kekuatan tulang. 99% kalsium di dalam badan sebenarnya disimpan di dalam tulang. Akan tetapi, kalsium sahaja tidak mampu untuk membina tulang yang kuat. Oleh itu, kalsium perlu dibantu oleh beberapa mineral penting yang menyokong penghasilan tulang yang kuat. Gabungan kalsium dan mineral ini akan membentuk kristal keras yang akan memberikan tulang kita kekuatan dan struktur yang diperlukan. 

Selain daripada kalsium dan mineral, gaya hidup yang sihat juga membantu pertumbuhan tulang yang lebih baik. Senaman yang kerap memainkan peranan penting dalam meningkatkan ketumpatan tulang dan mengelakkan tulang rapuh apabila kita semakin dewasa. Senaman “weight-bearing” berimpak tinggi adalah antara senaman yang terbaik untuk kekuatan tulang. 

Kajian telah menunjukkan bahawa merokok meningkat risiko tulang retak dan sekiranya itu berlaku, menyebabkan proses pemulihan menjadi agak perlahan. Jadi, berhentilah merokok untuk kesihatan tulang. Pengambilan alkohol yang berlebihan juga menyumbang kepada osteoporosis dan proses pemulihan yang perlahan. 

mineral untuk tulang
Mineral penting untuk kesihatan tulang

Makanan Tinggi Kalsium

1. Susu merupakan sumber kalsium yang paling popular. Anda boleh memilih untuk minum susu tepung, susu dipasteur atau susu yang diperah segar dari lembu atau kambing. Terdapat pelbagai jenama susu di pasaran mengikut jenis, perisa dan kaedah penstoran yang boleh dipilih. 

Susu
Susu

2. Sayur-sayuran hijau. Sayuran hijau seperti bayam, brokoli, bok choy dan “collard greens” tidak hanya kaya dengan kalsium tetapi juga mempunyai nutrien lain seperti vitamin A. Brokoli juga mempunyai dua kali lebih vitamin C daripada buah oren.

sayur hijau
Sayur-sayuran hijau

3. Buah tin. Dalam Bahasa Inggeris, buah tin dipanggil “figs” dan juga telah disebut di dalam Al-Quran. Setengah cawan buah tin kering mengandungi 121mg kalsium. Selain itu, buah tin turut mengandungi magnesium yang membantu dalam fungsi otot. 

buah tin
Buah tin

4. Buah oren. Siapa tahu buah oren juga mengandungi kalsium? Sebiji oren bersaiz besar mengandungi 74 mg kalsium manakala secawan jus oren mengandungi 27 mg kalsium. 

orange.jpg
Buah oren

5. Ikan sardin. Ya, ikan sardin di dalam tin beserta tulangnya kaya dengan kalsium, vitamin B12, dan vitamin D. 

ikan sardin
Ikan Sardin

5. Ikan salmon. Jika anda tidak berkemampuan untuk membeli ikan salmon segar yang harganya boleh menjangkau RM 20-RM 30 sepotong, ikan salmon dalam tin boleh dijadikan alternatif sumber kalsium. Separuh tin ikan salmon boleh membekalkan 232 mg kalsium.

ikan salmon
Ikan salmon

7. Bendi. Percaya tak selain daripada membekalkan 82mg kalsium untuk secawan bendi, sayur hijau ini juga mempunyai vitain B6 dan folate. 

sayur bendi
Bendi

OSTEMATRIX SHAKLEE

Untuk memastikan keperluan harian kalsium, magnesium, Vitamin D dan mineral lain yang penting untuk tulang dipenuhi, Shaklee telah memperkenalkan Ostematrix yang turut dilengkapi dengan Zink, Boron, Mangan dan Kuprum. 1 caplet Ostematrix membekalkan 250mg kalsium dalam bentuk Kalsium Karbonat, Kalsium Sitrat dan Kalsium Sitrat Malate. 

oste-matrix

Selain menguatkan tulang, Ostematrix juga membantu untuk memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas, melegakan stres, memperbaiki masalah haid, dan mengurangkan hiperaktiviti dalam perut dan sakit gastrik. 

Nak dapatkan supplemen khas untuk penjagaan tulang? Hubungi Cik Qila sekarang di

WHATSAPP : 6017-264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health 

Ingin beli secara online melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah.

esellshaklee

Perihal Si Gigi Bongsu

Teks: Aqilah Rohizad

Foto : Aqilah Rohizad & Google

Dalam meniti usia dewasa ni, wajib di kalangan kita untuk merasa seksanya tumbuh gigi geraham bongsu. Kenapa Cik Qila kata seksa? Sebab kesakitannya boleh buatkan sakit kepala, mood ke laut, hilang selera makan, rasa nak marah dan hilang berat badan. Gusi bengkak, kadang bernanah. Nak buka mulut pun sakit apatah lagi nak mengunyah makanan. Bubur nasi lembut sajalah yang bantu alas perut. Disebabkan kesakitan yang dialami inilah Cik Qila terpanggil untuk menulis entri berkenaan gigi bongsu.

Apa Itu Gigi Bongsu?

Memetik tulisan Dr. Husna Razak di sini, gigi bongsu adalah gigi geraham besar kekal ketiga (terakhir) yang akan tumbuh du bahagian kiri dan kanan rahang paling belakang. Dalam Bahasa Inggeris pula disebut sebagai “third molar”. Kebiasaannya, seorang manusia dewasa akan mempunyai 4 batang gigi bongsu, dua di atas dan dua di bawah. Gigi bongsu ini akan mula tumbuh pada tahun 18 tahun atau lebih. 

Mengapa Gigi Bongsu Itu Menyakitkan?

Mungkin ada yang terfikir, mengapa pertumbuhan gigi bongsu ini amat sakit? Tidak seperti gigi susu atau kekal yang lain? 

Ini kerana kadang kala gigi bongsu tidak dapat tumbuh sepenuhnya pada gusi dan akan menimbulkan pelbagai masalah. Ada dua punca utama kepada masalah ini:

  1. Tidak cukup ruang untuk tumbuh. Biasanya terjadi jika seseorang itu mempunyai rahang yang kecil
  2. Dihalang gigi lain. Seperti gigi geraham besar kedua yang tumbuh di hadapan gigi bongsu.

Gigi bongsu yang tidak dapat tumbuh dengan sempurna dipanggil gigi terimpak atau “impacted tooth”. Gigi yang separa terbenam di dalam rahang ini akan menyebabkan kesakitan sekiranya:

  1. Pericorontis atau radang gusi. Lapisan gusi yang separa meliputi gigi terimpak ini boleh menjadi lubuk pembiakan bakteria apabila sisa makanan terkumpul di situ. Antara ciri-ciri pericorontis adalah gusi sakit, pedih, merah, rasa tidak sedap atau hanyir dan bernanah. Jika berlanjutan, boleh menyebabkan bengkak di bahagian muka dan sukar untuk membuka mulut. 
  2. Karies gigi. Gigi terimpak yang dihalang tumbuh oleh gigi depannya akan mudah mendapat karies gigi atau pereputan struktur gigi. Senang kata karies gigi ni adalah gigi yang berlubang. Sakit tau!!
  3. Penyakit gusi kronik (chronic periodontitis). Ini adalah penyakit gigi yang boleh berjangkit ke gigi sebelah. Gigi bersebelahan dengan gigi bongsu tersebut mungkin akan jadi sangat longgar dan mungkin menyebabkan gigi lain terpaksa dikorbankan.
  4. Penyakit patalogi lain yang melibatkan gigi bongsu adalah seperti cyst dan tumor. Bengkak yang pada mulanya kecil dan membesar dalam sesuatu tempoh masa mungkin adalah tanda-tanda awal tumor.

 

kedudukan-geraham-bongsu-terimpak

 

Gambar ini adalah contoh bagaimana geraham bongsu mengalami kesukaran untuk tumbuh. Ada yang tumbuh menyenget, ada yang lurus, ada yang melintang. Kita rasa sakit sebab gigi tak cukup ruang atau tak tumbuh dengan cara yang sepatutnya. 

Bagaimana Untuk Merawat Gigi Geraham Bongsu Yang Sakit?

Cara paling mudah untuk melegakan rasa sakit adalah dengan mencabut gigi bongsu tersebut secara pembedahan. Tapi, Cik Qila percaya, ada di kalangan kita yang lebih rela menanggung sakit kerana sangat takut untuk berjumpa dengan doktor gigi. 

Pembedahan akan dilakukan menggunakan bius setempat atau “local anaesthesia” dan mungkin akan mengambil masa antara 20 minit sehingga 1 jam, bergantung kepada tahap kesukaran. 

Di sini ada Cik Qila sertakan video bagaimana pembedahan mengeluarkan gigi geraham bongsu ini dijalankan. 

Bagi sesetengah kes, gigi dah tumbuh lurus cantik tetapi terdapat lebihan gusi yang menutup geraham bongsu. Kes ini dinamakan “operculum”.  Operculum ini boleh terkepit atau hancur di antara gigi dan gigi bersebelahan semasa mengunyah makanan. Ini menyebabkan tisu operculum dan kawasan sekitarnya mengalami keradangan. Sisa makanan yang tertinggal di dalam operculum ini juga boleh menyebabkan jangkitan kerana menjadi tempat bakteria membiak. 

Menurut doktor gigi, rawatan mudah untuk masalah gigi melibatkan operculum ini adalah “deep scaling” atau mencuci gigi. Rawatan kedua adalah pemotongan lebihan gusi tersebut yang dipanggil “Operculectomy”. 

 operculectomy

Bila dah dibuang lebihan gusi ni, rasanya kuranglah risiko untuk diserang radang atau nanah bila sisa makanan terkumpul. Akan tetapi, penjagaan oral yang betul juga perlu dititikberatkan.

Supplemen Shaklee Untuk Sakit Gigi?

 

“Cik Qila, Shaklee ada tak supplemen untuk kurangkan sakit gigi?”

 

Jujurnya, jika sakit yang melibatkan gigi adalah lebih baik untuk dirujuk ke klinik gigi untuk diperiksa oleh mereka yang lebih pakar. Tapi, jika nak makan supplemen untuk kesihatan gigi yang baik dan berpanjangan, ada beberapa vitamin yang Cik Qila boleh cadangkan. 

Sustained Release Vita C Plus

vita-c-plus-transparent

Vitamin C penting untuk memelihara kesihatan tulang dan gigi. Selain daripada itu, vitamin C juga membantu meningkatkan keupayaan badan dalam merawat luka dan memelihara badan daripada jangkitan virus dan bakteria.

 

Ostematrix

oste-matrix

Ostematrix mengandungi kalsium yang tinggi, amat penting untuk mengekalkan kekuatan tulang dan gigi. Pengambilan Ostematrix juga dapat meredakan bengkak pada gusi disebabkan oleh jangkitan kuman.

 

Garlic Complex

garlic-complex

Pengambilan kapsul bawang putih sebagai antibiotik semula jadi untuk masalah sakit gigi memang telah dipraktikkan di luar negara bagi masalah gigi yang disebabkan oleh jangkitan kuman dan bakteria. Bawang putih mengandungi alisin yang memainkan peranan penting sebagai antibakteria dan dan antibiotik semula jadi. 

Apa pun, Cik Qila nasihatkan untuk terus berjumpa dengan doktor gigi ya sekiranya sakit gigi makin melarat. Selain daripada supplemen, penjagaan gigi yang baik seperti memberus, flossing dan berkumur dengan cecair khas juga penting untuk pastikan kesihatan gigi yang sempurna.

Nak dapatkan supplemen khas untuk penjagaan gigi? Hubungi Cik Qila sekarang di

WHATSAPP : 6017-264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health 

Ingin beli secara online melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah.

esellshaklee