Perihal Si Gigi Bongsu

Teks: Aqilah Rohizad

Foto : Aqilah Rohizad & Google

Dalam meniti usia dewasa ni, wajib di kalangan kita untuk merasa seksanya tumbuh gigi geraham bongsu. Kenapa Cik Qila kata seksa? Sebab kesakitannya boleh buatkan sakit kepala, mood ke laut, hilang selera makan, rasa nak marah dan hilang berat badan. Gusi bengkak, kadang bernanah. Nak buka mulut pun sakit apatah lagi nak mengunyah makanan. Bubur nasi lembut sajalah yang bantu alas perut. Disebabkan kesakitan yang dialami inilah Cik Qila terpanggil untuk menulis entri berkenaan gigi bongsu.

Apa Itu Gigi Bongsu?

Memetik tulisan Dr. Husna Razak di sini, gigi bongsu adalah gigi geraham besar kekal ketiga (terakhir) yang akan tumbuh du bahagian kiri dan kanan rahang paling belakang. Dalam Bahasa Inggeris pula disebut sebagai “third molar”. Kebiasaannya, seorang manusia dewasa akan mempunyai 4 batang gigi bongsu, dua di atas dan dua di bawah. Gigi bongsu ini akan mula tumbuh pada tahun 18 tahun atau lebih. 

Mengapa Gigi Bongsu Itu Menyakitkan?

Mungkin ada yang terfikir, mengapa pertumbuhan gigi bongsu ini amat sakit? Tidak seperti gigi susu atau kekal yang lain? 

Ini kerana kadang kala gigi bongsu tidak dapat tumbuh sepenuhnya pada gusi dan akan menimbulkan pelbagai masalah. Ada dua punca utama kepada masalah ini:

  1. Tidak cukup ruang untuk tumbuh. Biasanya terjadi jika seseorang itu mempunyai rahang yang kecil
  2. Dihalang gigi lain. Seperti gigi geraham besar kedua yang tumbuh di hadapan gigi bongsu.

Gigi bongsu yang tidak dapat tumbuh dengan sempurna dipanggil gigi terimpak atau “impacted tooth”. Gigi yang separa terbenam di dalam rahang ini akan menyebabkan kesakitan sekiranya:

  1. Pericorontis atau radang gusi. Lapisan gusi yang separa meliputi gigi terimpak ini boleh menjadi lubuk pembiakan bakteria apabila sisa makanan terkumpul di situ. Antara ciri-ciri pericorontis adalah gusi sakit, pedih, merah, rasa tidak sedap atau hanyir dan bernanah. Jika berlanjutan, boleh menyebabkan bengkak di bahagian muka dan sukar untuk membuka mulut. 
  2. Karies gigi. Gigi terimpak yang dihalang tumbuh oleh gigi depannya akan mudah mendapat karies gigi atau pereputan struktur gigi. Senang kata karies gigi ni adalah gigi yang berlubang. Sakit tau!!
  3. Penyakit gusi kronik (chronic periodontitis). Ini adalah penyakit gigi yang boleh berjangkit ke gigi sebelah. Gigi bersebelahan dengan gigi bongsu tersebut mungkin akan jadi sangat longgar dan mungkin menyebabkan gigi lain terpaksa dikorbankan.
  4. Penyakit patalogi lain yang melibatkan gigi bongsu adalah seperti cyst dan tumor. Bengkak yang pada mulanya kecil dan membesar dalam sesuatu tempoh masa mungkin adalah tanda-tanda awal tumor.

 

kedudukan-geraham-bongsu-terimpak

 

Gambar ini adalah contoh bagaimana geraham bongsu mengalami kesukaran untuk tumbuh. Ada yang tumbuh menyenget, ada yang lurus, ada yang melintang. Kita rasa sakit sebab gigi tak cukup ruang atau tak tumbuh dengan cara yang sepatutnya. 

Bagaimana Untuk Merawat Gigi Geraham Bongsu Yang Sakit?

Cara paling mudah untuk melegakan rasa sakit adalah dengan mencabut gigi bongsu tersebut secara pembedahan. Tapi, Cik Qila percaya, ada di kalangan kita yang lebih rela menanggung sakit kerana sangat takut untuk berjumpa dengan doktor gigi. 

Pembedahan akan dilakukan menggunakan bius setempat atau “local anaesthesia” dan mungkin akan mengambil masa antara 20 minit sehingga 1 jam, bergantung kepada tahap kesukaran. 

Di sini ada Cik Qila sertakan video bagaimana pembedahan mengeluarkan gigi geraham bongsu ini dijalankan. 

Bagi sesetengah kes, gigi dah tumbuh lurus cantik tetapi terdapat lebihan gusi yang menutup geraham bongsu. Kes ini dinamakan “operculum”.  Operculum ini boleh terkepit atau hancur di antara gigi dan gigi bersebelahan semasa mengunyah makanan. Ini menyebabkan tisu operculum dan kawasan sekitarnya mengalami keradangan. Sisa makanan yang tertinggal di dalam operculum ini juga boleh menyebabkan jangkitan kerana menjadi tempat bakteria membiak. 

Menurut doktor gigi, rawatan mudah untuk masalah gigi melibatkan operculum ini adalah “deep scaling” atau mencuci gigi. Rawatan kedua adalah pemotongan lebihan gusi tersebut yang dipanggil “Operculectomy”. 

 operculectomy

Bila dah dibuang lebihan gusi ni, rasanya kuranglah risiko untuk diserang radang atau nanah bila sisa makanan terkumpul. Akan tetapi, penjagaan oral yang betul juga perlu dititikberatkan.

Supplemen Shaklee Untuk Sakit Gigi?

 

“Cik Qila, Shaklee ada tak supplemen untuk kurangkan sakit gigi?”

 

Jujurnya, jika sakit yang melibatkan gigi adalah lebih baik untuk dirujuk ke klinik gigi untuk diperiksa oleh mereka yang lebih pakar. Tapi, jika nak makan supplemen untuk kesihatan gigi yang baik dan berpanjangan, ada beberapa vitamin yang Cik Qila boleh cadangkan. 

Sustained Release Vita C Plus

vita-c-plus-transparent

Vitamin C penting untuk memelihara kesihatan tulang dan gigi. Selain daripada itu, vitamin C juga membantu meningkatkan keupayaan badan dalam merawat luka dan memelihara badan daripada jangkitan virus dan bakteria.

 

Ostematrix

oste-matrix

Ostematrix mengandungi kalsium yang tinggi, amat penting untuk mengekalkan kekuatan tulang dan gigi. Pengambilan Ostematrix juga dapat meredakan bengkak pada gusi disebabkan oleh jangkitan kuman.

 

Garlic Complex

garlic-complex

Pengambilan kapsul bawang putih sebagai antibiotik semula jadi untuk masalah sakit gigi memang telah dipraktikkan di luar negara bagi masalah gigi yang disebabkan oleh jangkitan kuman dan bakteria. Bawang putih mengandungi alisin yang memainkan peranan penting sebagai antibakteria dan dan antibiotik semula jadi. 

Apa pun, Cik Qila nasihatkan untuk terus berjumpa dengan doktor gigi ya sekiranya sakit gigi makin melarat. Selain daripada supplemen, penjagaan gigi yang baik seperti memberus, flossing dan berkumur dengan cecair khas juga penting untuk pastikan kesihatan gigi yang sempurna.

Nak dapatkan supplemen khas untuk penjagaan gigi? Hubungi Cik Qila sekarang di

WHATSAPP : 6017-264 4198

FACEBOOK : Aqilah Rohizad

FB PAGE : In Love With Your Health 

Ingin beli secara online melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah.

esellshaklee

 

Advertisements

Bawang Putih Pembunuh Cacing 

intestinal-worms

Bila nak mula menulis tentang cacing dalam perut ni, teringat zaman sekolah dulu-dulu. Jururawat berbaju putih datang buat medical check up  kat sekolah. Ukur tinggi, timbang berat, check degupan jantung. Pastu, tulis dalam buku rekod kesihatan yang warna biru tu. Kalau ada injection, pun akan diupdate segala mak nenek dalam tu lah. Tak lupa juga, ada yang kena makan ubat cacing.

Persoalannya sekarang, adakah ubat cacing masih diperlukan even kita dah dewasa ni? Sebelum tu, meh Cik Qila share sikit macam mana cacing boleh masuk ke dalam badan kita.

JANGKITAN CACING

Jangkitan cacing boleh berlaku pada semua orang tidak mengira usia. Akan tetapi, jangkitan ini kerap berlaku kepada kanak-kanak. Pada 2006, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan jangkitan cacing di seluruh dunia melebihi 1.5 billion. Cacing boleh membiak di dalam badan manusia apabila seseorang itu tanpa sedar telah makan makanan yang dicemari dengan telur cacing. Contohnya, apabila kita membeli makanan di gerai-gerai yang tidak dimasak dengan sempurna.

Telur cacing akan menetas di dalam usus kecil, kemudian akan membesar dengan mendapat zat makanan di usus ketika proses penghadaman berlaku. Cacing yang dewasa akan mengawa dan bunting lalu bergerak ke usus besar dan rektum. Kemudiannya, telur cacing akan keluar melalui najis.

Satu lagi cara cacing boleh menyusup masuk ke dalam badan manusia apabila mengabaikan kepentingan membasuh tangan sebelum makan. Ataupun, cacing menyusup masuk melalui kulit kaki yang terdedah.

Jadi, sebelum makan di tempat awam, pastikan dulu kebersihan dan cara masakannya. Cuci tangan sebelum makan dan pakai kasut dan selipar ketika berjalan. Jika menggunakan tandas awam, pastikan kebersihan mangkuk tandas sebelum menggunakannya.

Jangkitan cacing yang kronik boleh menyebabkan kerosakan otak, luka pada usus, sembelit dan perut kembung.

SIMPTOM JANGKITAN CACING 

Antara tanda-tanda seseorang itu telah dijangkiti cacing adalah:

  1. Kurang selera makan
  2. Tumbesaran terganggu
  3. Kerap muntah
  4. Kurang darah merah (anemia)
  5. Cepat rasa lemah dan letih
  6. Abdomen yang kembung
  7. Kegatalan pada kulit kaki dan lubang dubur
  8. Mulut berbau
  9. Hilang berat badan

 

BUNUH PARASIT DENGAN BAWANG PUTIH 

Selain daripada digunakan dengan meluas di dalam masakan, bawang putih telah dikenalpasti sebagai antibiotik semulajadi dan makanan anti-parasit yang membantu mengatasi pelbagai jenis cacing di dalam perut. Bawang putih mentah mengandungi “allicin”, sejenis sebatian organosulfur yang bersifat anti-parasit. Bawang putih juga mempunyai ciri anti-bakteria, anti-kulat dan antiseptik semula jadi yang dapat membunuh mikrob di dalam badan.

Tapi, allicin hanya terhasil apabila bawang putih diketuk atau dihancurkan. Allicin inilah yang memberikan aroma kepada bawang putih segar. Walaupun berkhasiat, allicin ini bersifat tidak stabil dan akan hilang begitu sahaja.

Mesti ada yang terfikir cara macam mana nak makan bawang putih ni kan? Antara petuanya adalah dengan amalkan 3 biji bawang putih mentah (yang dah dipecahkan ye). Pastikan perut kosong sebelum telan, setiap hari selama seminggu.

Cara yang kedua adalah didihkan 2 biji bawang putih hancur dalam satu setengah cawan susu. Juga diminum semasa perut kosong selama seminggu.

Amacam? Ada berani?

garlic

GARLIC COMPLEX

Fret not my dearest (speaking London pulok) :). Bagi yang tak sanggup nak telan bawang putih mentah-mentah, jangan risau. Di Shaklee, kami sentiasa membantu anda (macam kenal tagline tu…).

dav

Garlic Complex dibuat daripada bawang putih jenis premium yang ditanam secara organik di California, Amerika Syarikat sewaktu musim panas. Proses penanamannya pula adalah bebas daripada 100% racun perosak.

Pembuatannya pun sangat terkawal iaitu diproses pada keadaan suhu bilik tanpa haba untuk mengekalkan keaktifan Allicin pada tahap 100%.  Menggabungkan khasiat bawang putih, spearmint dan rosemary bagi meningkatkan lagi kuasa antioksida. Antara khasiat lain Garlic Complex adalah bertindak sebagai antibiotik semulajadi, mengekalkan paras kolesterol, mengekalkan paras sihat tekanan darah dan mengurangkan risiko sakit jantung dengan meningkatkan pengaliran darah.

Jadi, selepas ini tak perlu runsing-runsing lagi untuk telan bawang putih bila ada masalah parasit. Garlic Complex boleh selesaikan masalah anda.

Dapatkan GARLIC COMPLEX dengan Cik Qila melalui:

WhatsApp : 017-264 4198

FB: Aqilah Rohizad

Page : In Love With Your Health

Ingin beli secara online melalui Portal E-Sell? Klik gambar di bawah.

esellshaklee

PENAFIAN : Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit