Ikhtiar Hamil Dengan Set Kesuburan Shaklee

Bismillah. Assalamualaikum. Di entri yang lepas ada Cik Qila kongsikan tips mendapatkan zuriat. Jadi, hari ni Cik Qila nak kongsikan bagaimana Set Kesuburan Shaklee boleh membantu pasangan-pasangan di luar sana untuk hamil. InsyaAllah.

Memetik tulisan Dr. Zubaidi di blognya, satu kajian di United Kingdom telah mendapati, satu daripada tujuh pasangan di UK akan mengalami masalah ketidaksuburan.

Di Malaysia, perangkaan pasangan yang menghadapi masalah kesuburan adalah lebih kurang sama dengan perangkaan di UK, walaupun tiada kajian yang dilakukan. Kesimpulannya, masalah ini adalah masalah yang biasa berlaku di kalangan pasangan yang beru berkahwin.

Pada kebiasaannya, 85% dari pasangan yang telah berkahwin dan melakukan jima’ secara kerap (selang 2 atau 3 hari) dan tidak menggunakan alat pencegah kehamilan akan hamil dalam masa setahun. Sementara 15% lagi hamil selepas dua tahun mencuba. Selain daripada sejarah seksual, ada beberapa lagi faktor yang perlu diambil kira sekiranya anda dan suami masih belum mempunyai cahaya mata.

FAKTOR USIA 

Menurut laman web Babycenter.com, usia memainkan peranan dalam menentukan tahap kesuburan suami isteri. Umum mengetahui kadar kesuburan semakin berkurangan apabila usia meningkat naik. Sekiranya sepasang suami isteri berusia dalam awal 20-an, Alhamdulillah, adalah dijangkakan mereka boleh hamil dalam masa kira-kira 5 bulan. Jika isteri berusia lebih daripada 35 tahun, teruskan mencuba, tetapi jumpalah doktor lebih awal berbanding kemudian sekiranya bantuan untuk hamil diperlukan.

ibu-muda
Faktor usia mempengaruhi kesuburan

PENGIRAAN WAKTU SUBUR

Walaupun kehamilan adalah salah satu bentuk rezeki, ianya juga masih memerlukan usaha daripada kedua-dua suami dan isteri. Adalah digalakkan untuk melakukan jima’ semasa isteri sedang dalam tempoh subur.

Waktu subur atau ovulasi adalah tempoh tertentu untuk telur disenyawakan dengan sperma. Sekiranya tiada persenyawaan, telur tersebut akan mati dan gugur bersama-sama dengan dinding rahim sewaktu haid. Peluang untuk hamil adalah tinggi sekiranya jima’ dilakukan pada waktu ini. Bagaimana untuk mengira waktu subur?

Di zaman teknologi serba moden ini, terdapat banyak cara untuk kita mengira waktu subur. Pelbagai apps boleh dimuat turun melalui telefon pintar dan apps ini akan mengirakan waktu subur anda secara automatik. Kebanyakan apps seperti Period Tracker dan My Calendar boleh membantu. Hanya masukkan tarikh hari pertama dan hari terakhir datang haid serta hari kitaran haid, apps tersebut akan nyatakan jangkaan waktu subur anda untuk bulan berikutnya.

period-tracker
Apps My Calendar

Anda juga boleh menggunakan Ovulation Kit yang dijual di farmasi untuk mengira waktu subur anda. 

clearblueopk
Kit Ovulasi

MASALAH-MASALAH LAIN

Anda juga mungkin mempunyai masalah kesuburan sekiranya:

  • Menghidap penyakit kelamin seperti chlamydia atau gonorrhea
  • Pernah menjalani pembedahan pada bahagian pelvis atau abdomen, contohnya pembedahan apendiks atau ovarian cyst
  • Suami pernah menjalani pembedahan hernia atau yang melibatkan testikal
  • Isteri mempunyai haid yang tidak tetap atau senggugut yang teruk
  • Isteri menghidap sindrom polisistik ovari (PCOS)
  • Isteri menghidap penyakit keradangan pelvis (PID)
  • Isteri menghidap endometriosis.
  • Isteri ada fibroid
  • Isteri pernah mengalami kehamilan luar rahim sebelum ini.  

 

Sebelum mencuba pelbagai jenis supplemen yang ada di pasaran, Cik Qila galakkan anda suami isteri untuk jalani pemeriksaan doktor untuk mengenalpasti apakah punca sebenar ketidaksuburan anda. 

 

BAGAIMANA SHAKLEE MEMBANTU?

 

GLA COMPLEX 

gla-complex_tranparent

Kebanyakan GLA (Gamma-linolenic acid) tersedia di pasaran dihasilkan dari Evening Primrose Oil (EPO) manakala GLA Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi lebih dari 2 kali ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi bioavalaibiliti dan 3 kali lebih berkesan daripada EPO. Shaklee mengekstrak GLA dari borage yang ditanam secara organik di kawasan Saskatchewan.

Setiap softgel mengandungi lebih 300mg GLA yang merupakan sumber terbaik Omega-6. Digabungkan dengan Vitamin E dan minyak bunga matahari untuk meningkatkan keberkesanan dan kestabilannya. Kesegaran dan keberkesanannya terpelihara dengan ShakleeGuard, anti-oksidan semulajadi yang dipatenkan. Bioavailabitinya dibuktikan secara klinikal dan mampu menyerap dan mengadun ke dalam sel dan tisu.

Manfaatnya termasuklah:

  • mengawal selia estrogen dan testosteron – GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon lelaki dan wanita, memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan, mood swing, retensi air dan sakit payudara
  • Membantu menghasilkan dan meningkatkan mukus serviks yang berkualiti. Tugas mukus serviks adalah untuk membantu pergerakan sperma berenang ke ovum dan memanjangkan jangka hayat sperma di dalam rahim 
  • Menguatkan plasenta dan mengoptimumkan persekitaran rahim bagi meningkatkan peluang persenyawaan berlaku

 

B COMPLEX 

b-complex_transparent

Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar kebolehserapan yang sangat tinggi dan berkualiti. Ini kerana, asid folik semula jadi tidak mudah diserap oleh tubuh dan hampi99% asid folik di pasaran bersifat sintetik.

B Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B kompleks untk mendapatkan keseimbangan dan keberkesaan yang sempurna. Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin bersifat larut air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem perkumuhan. Oleh itu, sangat penting untuk kita mengambil vitamin B-kompleks setiap hari. 

Manfaat bagi kesuburan adalah:

  • Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak dan tulang belakang (spina bifida) pada bayi dalam kandungan
  • Wanita yang sedang merancang untuk hamil digalakkan mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik setiap hari. Kemudian, teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama dalam kehamilan. 

 

SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS

vita-c-plus-transparent

Setiap tablet Vita C Shaklee mengandungi khasiat yang menyamai 7.5 biji oren. Setiap tablet juga dilengkapkan dengan 120mg bioflavonoid yang diekstrak daripada kulit buah oren. 

Manfaatnya termasuklah:

  • Meningkatkan sistem imun badan
  • Meningkatkan paras hormon progesteron supaya badan bersedia untuk kehamilan
  • Anti-oksida semula jadi

 

VITA-LEA IRON FORMULA

vita-lea-transparent

Vita-Lea adalah multivitamin dan mineral pertama dicipta di dunia. Asalnya dikenali sebagai “Vitalize-Mineral” dan disingkatkan sebutannya kepada “Vita-Min”, dan kini vitamin adalah perkataan yang sinonim dengan kita. Peningkatan teknologi telah mengubah bentuknya dari cecair (90 tahun dahulu) kepada bentuk tablet yang kita kenali sekarang. 

Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayur-sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA. Tablet Vita-Lea disaluti dengan spirulina dan dihasilkan dengan kaedah terkini dan teknologi “Explo-Tab” untuk larutan pantas di dalam tubuh. 

Manfaatnya termasuk:

  • Penambahan tenaga segera
  • Menyokong sistem pembiakan lelaki dan wanita
  • Menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku, dan hormon

 

ALFALFA COMPLEX

alfalfa-nutrition-transparent

Alfalfa telah digunakan sejak lebih daripada 2500 tahun dan telah dikenalpasti sebagai makanan yang paling kaya dengan pelbagai nutrisi dan zat galian. Kaya dengan protein, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10vitamin, 8 enzim dan fitokimia. 10 biji alfalfa menyediakan nutrisi yang menyamai segelas susu.

Manfaatnya termasuk:

  • Membantu masalah keputihan
  • Membantu masalah sakit senggugut (makan bersama Ostematrix)
  • Turut bertindak sebagai agen perapat hubungan suami isteri

 

VITA E COMPLEX 

vita-e-complex-transparent

Dibuat daripada minyak soya organik dan minyak biji gandum yang kaya dengan Vitamin E. Mengandungi 8 jenis Vitamin E (alpha,beta,gamma dan delta). Selain daripada itu, Vita E Complex dilengkapkan dengan 10mg selenium semulajadi yang membantu tubuh menyerap Vitamin E, memelihara membran sel, sel darah merah, dan tisu-tisu otot. Ia juga adalah penyahtoksik semulajadi logam berat seperti merkuri, kadmium selain daripada mengukuhkan anti oksidan dan melindungi retina.

Manfaat utama termasuklah:

  • Mempertingkatkan kemampuan reproduktif – kajian pada tahun 1924 mendapati Vitamin E mampu memulihkan kemampuan reproduktif. Lelaki yang mengambil 600UI-800UI Vitamin E sehari mampu meningkatkan kiraan sperma mereka. 
  • Kelestarian tenaga – Meningkatkan kelestarian seksual dan tenaga dengan membekalkan lebih oksigen

 

Untuk dapatkan konsultasi berkesan berkenaan cara pengambilan Set Kesuburan yang betul, hubungi Cik Qila di 

WHATSAPP : 017-264 4198

Facebook : Aqilah Rohizad

FB Page : In Love With Your Health 

Ingin beli secara online melalui portal E-Sell? Sila klik gambar di bawah.

esellshaklee

PENAFIAN : PRODUK YANG DISEBUT DALAM BLOG/LAMAN WEB INI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN UNTUK TUJUAN DIAGNOSIS, MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT

2 thoughts on “Ikhtiar Hamil Dengan Set Kesuburan Shaklee

Leave a comment